Høyre advares mot milliardtap ved OPS

Høyres britiske søsterparti, The Conservative Party, advarer mot milliardkostnader ved bruk av offentlig-privat samarbeid (OPS).

OPS har vært en populær løsning for offentlige bygg og anlegg i Storbritannia i flere år. Her til lands har flere bygg, men kun tre veiprosjketer blitt gjennomført med offentlig-privat samarbeid.

Disse er Europavei 39 Øysand–Thamshavn, Europavei 39 Lyngdal–Flekkefjord og Europavei 18 Grimstad–Kristiansand.

Høyre, som de neste fire årene vil sitte med regjeringsmakten, har i løpet av valgkampen uttalt at de ønsker å gjøre flere norske samferdselsprosjekter om til OPS, skriver Dagens Næringsliv på sine nettsider.

Les også:Solberg lover raskere veibygging med ny regjering

Nå advares Norges neste regjeringsparti av sine britiske meningsfeller mot å gå i samme milliardfellen som britene har gått i.

- Den største risikoen ved OPS-avtaler, og dette har vi sett flere ganger, er at den totale kostnaden av prosjektet blir enormt mye høyere enn hva den ville blitt med statsfinansiering, sier talsmann Adam Morris i The Conservatives i Skottland til Dagens Næringsliv.

Eksempelvis kan brua til øya «Skye» i Skottland nevnes. Brua skulle opprinnelige koste 293 millioner kroner, men etter flere år med bompengeavgift fra innbyggerne på øya til det private selskapet som bygde brua, viser det seg at broen har kostet samfunnet rundt 1,1 milliard kroner.

Morris understreker at de konservative i Storbritannia ikke lenger har tro på OPS som finansieringsmodell for offentlige prosjekter. Høyres søsterparti i Sverige, Moderaterna, skriver i regjeringens siste transportplan at de heller ikke lenger tror OPS-modellen er det beste alternativet når det gjelder prosjektfinansiering.