Volvo: Tung forskning skal gi nytt drivstoff

Volvo satser intenst for å utvikle nye og mer miljøvennlige drivstofftyper for anleggssegmentet.

De nye hjullasterne til Volvo, L30GS, L35GS og L35GT, er med den nye vannavkjølte motoren kommet i den endelige utførelsen når det gjelder utslippskrav. Motoren, som tilfredsstiller Steg 3B, vil ikke videreutvikles til å tilfredsstille Steg 4 som kommer neste år.

– Motoren i disse tre hjullaster-modellene har en motoreffekt på 56kW, som ikke vil omfattes av Steg 4. Volvo kommer ikke til å strupe denne ytterligere, men jobber derimot veldig tungt med å forske frem nye alternative drivstofftyper/motorer som er enda mer miljøvennlige, sier salgssjef i Volvo Maskin AS i Norge, Jarle Bjørløw til Byggeindustrien.

Bedre varmeapparat
Den nye vannavkjølte motoren i de tre modellene skal blant annet gi en vesentlig bedre effekt i varmeapparatet.

– Dette er klart positivt for det norske markedet da arbeidsplassen blir bedre for føreren om vinteren, sier Bjørløw.

Nye i Norge
Nytt på det norske markedet er også de kompakte gravemaskinene ECR25D, ECR58D og ECR88D.

– ECR25D veier 2680 kilo i den norske utførelsen, og vil være optimal for transport med henger hvor totalvekten er under 3500 kilo. Maskinen er basert på EC27C sitt understell og oppgradert med samme hytte som EC20C. Vi har solgt fem maskiner hittil, sier produktsjef for kompakte gravemaskiner/multilastere i Volvo Maskin, Morten Hvattum.

Solid oppgradering
ECR58D og ECR88D er oppgraderinger av tidligere tilsvarende modeller. De skal ifølge Volvo gi økt stabilitet, sterkere og mer presis hydraulikk og de har Volvos design på hytta. Dessuten kan sving og bomsving kjøres parallelt.

– ECR88D er allerede kommet til Norge, og vi har solgt fem maskiner. I november kommer ECR58D hit. Med de tre nye gravemaskinene har Volvo oppgradert en tredjedel av kompaktsegmentet sitt, sier Morten Hvattum.