Lambertseterbanen åpnet

Åpningen av Lambertseterbanen ble mandag markert med grillfest på Lambertseter T-banestasjon.

Ruter og Sporveien hadde invitert publikum til markering av at banen nå er ferdig opprustet til Metrostandard.

Prosjektet til ca NOK 170 millioner har vært gjennomført på rekordtid.

- Dette prosjektet har vært svært krevende, vi har totalrehabilitert Lambertseterbanen fase 3 og 4 på rekordtid, fra vi fikk oppgaven hadde vi kun 14 dager til å mobilisere, deretter 4 måneder til å utføre. Nær 400 arbeidere har vært innom anlegget i byggeperioden. Det er artig å høre dagens taler fra ledelsen i Sporveien, Oslos samferdselspolitikere samt prosjektledere fra byggherre som alle understreker hvor godt fornøyd de er. Vi har levert et stort prosjekt innenfor de tids og kostnadsrammer som var gitt, sier daglig leder i Team Bane AS, Øivind Horpestad.

Lambertseterbanen har vært stengt siden april grunnet oppgradering av stasjonene Brattlikollen, Karlsrud, Lambertseter og Munkelia, samt rehabilitering av banestrekningen Brattlikollen–Bergkrystallen.

Stasjonene Brattlikollen, Karlsrud, Lambertseter og Munkelia har blitt oppgradert til Metrostandard. Metrostandard innebærer blant annet universell utforming av stasjonene, der det ikke er noen høydeforskjell mellom plattformen og gulvet i T-banevognene, i tillegg til god markering av sperrelinje og merking for blinde og svaksynte.

Skinnegangen mellom Brattlikollen og Bergkrystallen har blitt rehabilitert, noe som har ført til bedre kjørekomfort og mindre støy for de reisende.

Jernbaneentreprenøren Team Bane fra Lillestrøm har vært engasjert av Sporveien for gjennomføring av prosjektet.