Valg: Slik blir det for dere om vi får styre

Valgkampen spisser seg til.  Vi har spurt partiene om hva de mener om tre kjernesaker for byggenæringen:

1. Hva kan ditt parti gjøre for å øke tempoet i byggingen av bygg og infrastruktur?

2. Hvordan skal dere hjelpe de unge inn på boligmarkedet?

3. Hva er de viktigste samferdselssakene for ditt parti de neste fire årene?

Liv Signe Navarsete, partileder Senterpartiet:

1. Planprosessene skal gå raskere og færre byggetiltak skal bli søknadspliktige. Vi vil tilrettelegge for elektronisk saksbehandling av byggesaker i alle kommuner. Senterpartiet vil øke utbyggingstempoet på vei og bane ved å redusere planleggingstiden, etablere en mer forutsigbar finansiering og bygge mer sammenhengende. Vi vil også etablere statlige låneordninger til gunstig rente til nye samferdselsprosjekter.

Boligforsyningen må økes. Kommunene må ta ansvar for å regulere et tilstrekkelig antall tomter. I pressområder må flere kommuner samarbeide om dette.

2. Senterpartiet vil styrke BSU-ordningen og fortsette styrkingen av Husbanken. Unge bør kunne spare minst 50.000 kroner i året og 500.000 totalt i BSU. Vi vil legge til rette for økt boligforsyning både i pressområder og i områder der det bygges for lite fordi verdien av boligen ofte ikke tilsvarer byggekostnaden. Videre vil vi bygge flere studentboliger.

3. Effektiv gjennomføring og kortest mulig byggeperiode for store vei- og baneprosjekter krever mer forutsigbar finansiering. Senterpartiet vil derfor innføre alternative måter å finansiere og organisere store investeringsprosjekt på. Dette kan blant annet skje både gjennom prosjektorganisering som sikrer totalfinansiering for hele byggeperioden.

Senterpartiet vil samtidig åpne for at private aktører kan drive og vedlikeholde infrastruktur der det er lønnsomt og effektivt.

Opprusting av de gjennomgående stamveiene nord-sør og øst-vest må prioriteres og for å sikre en mer effektiv gjennomføring av veiprosjekter vil vi ha planlegging og utbygging av lengre sammenhengende veistrekninger. Vi vil arbeide for moderne intercity-løsninger innad i regionene rundt de store byene.

                                                *

Michael Tetzschner, leder i Oslo Høyre, 3. kandidat til Stortinget:
1. På statlig nivå må innsigelser koordineres og begrenses. Brukerne av innsigelse må pålegges å holde seg til plan- og bygningsloven som sier at innsigelse bare skal brukes når nasjonale eller sterke regionale interesser er på spill.

Lokale og regionale boligprosjekter må utløse statlige investeringer i infrastruktur, og vi må bygge enkel, rask og miljøvennlig transport til nye utbyggingsområder.

2. Stadig strengere krav til bygging av boliger gjør det lite lønnsomt å bygge mindre boliger. Det er behov for en styrket innsats for å stimulere til boligbygging i pressområdene.

Høyre mener det ordinære kredittmarkedet, skal være den viktigste forutsetning for at vanlige mennesker kan anskaffe bolig og bli selveiere. Skjerpet krav til egenkapital legger mer vekt på sparehistorikk enn nåværende og fremtidig gjeldsbetjeningsevne. Grupper som normalt kunne fått lån i vanlig bank, presses over i Husbankens startlånordning.

Høyre har foreslått å fjerne kostnadstaket for bygging av studentboliger, og å bygge langt flere studentboliger i pressområdene.

3. Høyre vil ha et effektivt veisystem som binder hele landet sammen, uten vedlikeholdsetterslep, med god og trafikksikker standard tilpasset trafikken på den enkelte strekning. Vi vil også satse mer på kollektivtrafikk i de store byregionene, ta igjen etterslepet på jernbane, bygge ut hele Intercity-området med dobbeltspor, bygge flere lengre kryssingsspor, oppgradere Alnabruterminalen og sette i gang Ringeriksbanen.

                                               *

Terje Lien Aasland, Ap, leder av Stortingets næringskomité.

1. Staten må sikre gode rammebetingelser for boligbygging. Kommunene må sikre og regulere nok areal til boligformål, sørge for rask byggesaksbehandling og bygge kommunale utleieboliger.

Vi vil styrke Husbankens rolle, og vi vil pålegge kommunene å utarbeide boligplaner.

Det er viktig at boligbygging prioriteres når areal skal disponeres.

Arbeiderpartiet vil gjennomgå plan og bygningsloven for å fjerne unødige hinder for økt boligbygging, begrense adgangen til å klage i byggesaker der det bygges i samsvar med vedtatt reguleringsplan og utvikle IT-løsninger som gjør elektronisk plan- og byggesaksbehandling mulig i alle kommuner.

Skal det være mulig å nå målene i NTP, må planleggingstiden også reduseres. Regjeringen har som mål å halvere den. Rasjonell gjennomføring får man også ved i større grad å samordne ulike tiltak langs en lengre strekning.

2. Det viktigste er å bygge nok boliger. Vi vil styrke startlånordningen slik at flere unge kan få lån til etablering i egen bolig. Arbeiderpartiet vil fremme økt utbygging av ikke-kommersielle utleieboliger blant annet gjennom boligsamvirket, og utvikle modeller hvor ungdom gradvis kan kjøpe utleieboligen. Vi har et mål om at det årlig skal bygges 3.000 studentboliger.

3. Arbeiderpartiet vil videreføre storsatsingen vi nå gjør, med rekordhøy utbygging av vei, jernbane og havner. For å legge til rette for verdiskaping i hele landet skal transportkorridorene prioriteres. I vedtatt nasjonal transportplan for 2014 – 2023 tar vi nye, ambisiøse steg for bedre veier, jernbane, havner og farleder. NTP inneholder en økt ramme på mer enn 150 milliarder kroner, eller 50 prosent. De neste 10 årene skal det brukes 508 milliarder statlige kroner på samferdsel. Det blir en massiv satsing på enklere, raskere og sikrere transport over hele Norge.

Regjeringen innfører også en ny ordning hvor spesielt prioriterte prosjekter får en type prosjektfinansiering, men innenfor dagens budsjettsystem.

                                                   *

Trine Skei Grande, partileder Venstre:


1. Venstre vil ha en offensiv boligbygging der staten samarbeider med kommunene og sammen iverksetter nye stimuleringstiltak og forenkler regelverket. Venstre har mål om en utbyggingstakt på rundt 40.000 boliger årlig i løpet av stortingsperioden.

Vi vil styrke Husbanken og gjøre banken til et sentralt virkemiddel for å bygge flere boliger og boliger tilpasset dem som står svakt i det ordinære markedet. Det må bygges flere utleieboliger, flere studentboliger, flere boliger for ungdom (Ungbo) og flere boliger tilpasset eldre. Venstre vil også se på en samordning av Husbanken og Kommunalbanken.

2. Venstre vil innføre et veiledende egenkapitalkrav på 10 prosent ved kjøp av bolig. Bankene må selvfølgelig kunne få utøve skjønn med tanke på fremtidige inntektsutsikter, men kravet til egenkapital vil gå ned.

Vi vil også øke beløpsgrensene til Boligsparing for ungdom (BSU) til hhv 30.000 årlig og totalt 300.000 kroner, og øke prosentsatsen i skattefradraget fra 20 til 28 prosent.

I tillegg vil vi gjøre det billigere for unge å leie og det viktigste grepet for å redusere leieprisen for studenter er billigere studentboliger.

3. I dag bruker toget mellom Oslo og Bergen lengre tid enn i 1975. Det vil Venstre gjøre noe med. Venstre vil også bygge InterCity med dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer innen 2025, i tillegg til å ruste opp togstrekningene mellom de store byene.

Miljøvennlig samferdsel er avgjørende for å løse klimaproblemene. Derfor vil vi ha et bedre, billigere og hyppigere kollektivtilbud.

                                                *

Knut Arild Hareide, partileder Kristelig folkeparti:


1. KrF vil at kommunenes behandling og godkjenning av byggeklare tomter ikke må være unødvendig tidkrevende eller fordyrende.

Vi vil tillate større lokal handlefrihet i reguleringssaker og vurdere om muligheten til innsigelse fra statlige myndigheter kan innskrenkes.

KrF ønsker også å samordne innsigelsesmyndighetene slik at kommunene kun møter én statlig motpart.

Vi vil også forenkle byggeprosesser og vil ha en felles IKT-løsning for søknader og tillatelser knyttet til byggeprosjekter.

2. Boligprisene er doblet på ti år, uten at beløpsgrensene i BSU har hengt med. En DNB-undersøkelse fra 2011 viser at 82 prosent av de unge mellom 17 og 34 år mener BSU-grensen på 150.000 kroner ikke er nok. Vi ønsker å øke beløpsgrensen til 300.000 for totalt sparebeløp, 30.000 for årlig sparebeløp og økt fradrag til 30 prosent.

Regjeringens skjerping av egenkapitalkravet til 15 prosent vil føre til at flere unge, innvandrere og personer med svak økonomi får enda større problemer med å komme inn på boligmarkedet. KrF mener det er behov for å senke egenkapitalkravet til 10 prosent.

I tillegg ønsker vi å bygge vesentlig flere studentboliger, og ønsker å gi studentsamskipnadene tilskudd til 3.000 nye studentboliger i året.

3. Det må satses på kollektivtransport i og rundt de store byene og vi vil bygge ut hele InterCity innen 2026 som er tidsplanen anbefalt av IC-utredningen.

Vi vil ha sterkere satsing på veibygging og vedlikehold i distrikt og mellom store byer for å binde regioner sammen. Planleggingstiden må kortes ned, og det må brukes statlig reguleringsplan der det er nødvendig.

For å få mer sammenhengende og effektiv utbygging vil vi innføre reell prosjektfinansiering i norsk samferdsel. Vi vil igangsette flere OPS-prosjekter.

                                                 *

Audun Lysbakken, partileder SV.

1. Nivået på bevilgningene er avgjørende, men det er også styrken til byggenæringen og planprosessene. SV vil satse på flere studieplasser og kvalitet i høyere utdanning gjennom økt grunnfinansiering, og vi vil styrke de yrkesfaglige utdanningene gjennom mer praktisk undervisning. SV vil få opp farta i jernbaneutbyggingen. Tida til planlegging skal ned og ny, langsiktig finansiering skal øke byggetempoet.

2. Det er avgjørende å øke boligbyggingen i takt med befolkningsveksten. Samtidig må politikerne ta styring over utbyggingen for å sikre nok boliger i prisklasser som unge har råd til. I tillegg er det viktig med et velfungerende leiemarked som gjør det mulig for unge å spare til sin første bolig. SV vil bygge minst 2.000 studentboliger i året og flere billige utleieleiligheter.

3. En langt kraftigere satsing på jernbane, kollektivtrafikk og sykkelveier. Trygge veier med gulstripe i distriktene. SV vil kutte både klima- og miljøutslipp, bilkøer og reisetid med grønne transportløsninger.

                                                *

Siv Jensen, partileder Fremskrittspartiet:


1. FrP foreslår å bruke 290 milliarder kroner mer på vei enn regjeringen i NTP 2014-2023. Vi ønsker også en statlig opptrappingsplan for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på offentlige bygg. Vi vil bruke noe mer av overskuddet fra oljefondet til veibygging og vedlikehold av offentlige bygg og infrastruktur.

2. Vi foreslår å øke årlig og totalt sparebeløp i BSU. I tillegg vil vi forenkle plan- og bygningsloven, som i dag gjør små boliger flere hundre tusen kroner dyrere. Vi vil lempe på kravene til universell utforming på små boliger. FrP er også mot kravet om 15 prosent egenkapital. Videre må offentlige organer miste muligheten til å fremme innsigelser basert på skjønn, og kommunene må få siste ord i plan- og arealsaker. FrP er også eneste parti som er mot eiendomsskatt.

3. FrP vil igangsette store motorveiprosjekter mellom de største byene. Dette må gjøres i lange sammenhengende parseller uten bompenger. Vi vil også bygge ut InterCity-triangelet innen 2025.