Ny organisering av Statens vegvesen

- Det er mye å vinne ved å endre dagens organisering av Statens vegvesen. Dette gjelder både for forvaltningsdelen og produksjonsvirksomheten. - Bevilgningene til vegformål skal i større grad brukes ute på vegene. Det betyr overføring av midler fra administrative oppgaver til utbyggings- og vedlikeholdsoppgaver på vegnettet, heter det i en pressemelding fra Samferdsdelsdepartementet.

Ssamferdselsminister Terje Moe Gustavsen sier at regjeringen går inn for at forvaltningsdelen i Statens vegvesen skal organiseres i fem regioner og at produksjonsvirksomheten skal opprettes som en egen divisjon innenfor Statens vegvesen. Begge endringene forslås gjennomført fra 1. januar 2003. En redegjørelse om disse to sakene er tatt inn i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2002. Mer desentralisering Omorganiseringen av Statens vegvesens forvaltningsdel fører til endringer i antall arbeidsplasser og i arbeidsoppgavene i de enkelte ledd innenfor etaten. Dette betyr blant annet at arbeidsplasser og oppgaver flyttes fra vegkontorene og ut til det leddet som har direkte kontakt med brukerne, blant annet ut til om lag 30 nye distriktskontorer. I tillegg kommer blant annet utflytting av om lag 100 årsverk fra Vegdirektoratet i Oslo. Statens vegvesen vil dermed bli en enda mer desentralisert etat enn i dag. I tillegg vil Statens vegvesen tilby flere skranketjenester over Internett og i samarbeid med offentlige servicekontorer. Dette vil gi publikum bedre tilgang til vegvesenets tjenester, særlig i områder med lite kundegrunnlag og store avstander. - Samferdselsdepartementet er innforstått med ansvaret for å minske eventuelle skadevirkninger, både for Statens vegvesens egne ansatte og for lokalsamfunnet på steder der vegvesenet eller andre statsetater utgjør en viktig del av sysselsettingen. Finnmark generelt, og Vadsø spesielt, er et typisk eksempel på dette. Samferdselsdepartementet vil arbeide videre med å legge varierte oppgaver med ulike kompetansekrav til Finnmark/Vadsø, slik at Statens vegvesens sysselsetting minst opprettholdes, sier samferdselsministeren. Fem vegregioner I redegjørelsen blir det vist til at Vegdirektoratet har gått inn for å endre dagens ordning med ett vegkontor i hvert fylke, det vil si i alt 19 vegkontorer. I stedet anbefaler Vegdirektoratet en inndeling av landet i fem vegregioner, med hvert sitt regionkontor. Vegdirektoratet anbefaler denne inndelingen: Region øst: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland Region sør: Buskerud, Vestfold, Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder Region vest: Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane Region midt: Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag Region nord: Nordland, Troms og Finnmark Regjeringen har gitt sin tilslutning til en slik regioninndeling, og går inn for at den nye ordningen gjennomføres fra 1. januar 2003. - Organiseringen med ett vegkontor i hvert fylke har fungert godt. Men samfunnets behov har endret seg. Transportvirksomheten har økt sterkt, ikke minst over fylkesgrenser. Hensynet til næringsliv, transportbrukere og den vanlige trafikant fører til at større geografiske områder må ses under ett. Ressursene til transport må utnyttes på en måte som gir mest mulig igjen. For de fleste deler av transportsektoren som luftfart, jernbane og kystforvaltning er det gjennomført organisatoriske endringer for å øke effektiviteten. Det er mye å vinne på å gjennomføre tilsvarende endringer også for Statens vegvesen. Færre vegkontorer vil gi muligheter for å se større transportområder og dermed en større del av vegnettet i sammenheng. Samlet sett vil dette også gi en bedre utnyttelse av vegvesenets kompetanse og ressurser på tvers av dagens fylk esgrenser, sier samferdselsministeren. Lokalisering av regionkontor Vegdirektoratets forslag til lokalisering av de enkelte regionkontorer, såkalte regionsentre, vil bli lagt fram for Samferdselsdepartementet så snart regioninndelingen er fastlagt. Også strukturen for de øvrige enheter skal legges fram for Samferdselsdepartementet, går det fram av redegjørelsen. Ny organisering av produksjonsvirksomheten i Statens vegvesen Regjeringen har sett det som nødvendig og viktig å få vurdert organisering og rammevilkår for produksjonsvirksomheten til Statens vegvesen, med sikte på å bedre effektiviteten. Produksjonsvirksomheten omfatter utbygging, drift og vedlikehold av vegnettet. Samferdselsdepartementet går inn for at produksjonsvirksomheten i Statens vegvesen bør organiseres som en egen divisjon innenfor etaten fra 1. januar 2003, det vil si samtidig med at forvaltningsdelen blir organisert i fem regioner. Innen 1. januar 2005 skal så produksjonsvirksomheten være tilpasset de rammevilkår som gjelder for en divisjonsmodell. Det er en klar målsetting at det skal legges til rette for større grad av konkurranse om Statens vegvesens oppgaver enn det som er tilfelle i dag. I redegjørelsen blir det vist til at det for om lag 70 prosent av virksomheten bør legges til rette for direkte konkurranse i løpet av en fireårsperiode. I dag blir om lag 55 prosent av utbyggingsoppdragene og 30 prosent av drifts- og vedlikeholdsoppgavene lagt ut for direkte konkurranse, mens Statens vegvesen utfører de resterende arbeidene, uten konkurranse fra andre aktører. Samferdselsdepartementet vil be Vegdirektoratet om å utarbeide retningslinjer med sikte på å få mest mulig konkurranse om oppgavene, samtidig som strategiske hensyn ivaretas. Slike strategiske hensyn omfatter etatens kompetanse og etatens evne til å ivareta driftstekniske oppgaver og beredskap. Mer veg for pengene! - Ny organisering av forvaltningsdelen og av produksjonsenheten i en egen divisjon vil, sammen med større grad av konkurranse om Statens vegvesens oppgaver, føre til større effektivitet. Næringsliv og trafikanter over hele landet vil vinne på en slik utvikling. Resultatet vil bli mer veg for pengene, sier samferdselsminister Terje Moe Gustavsen.