Fv 60 Røyr-Hellesylt (BT 2)

Fv 60 Røyr-Hellesylt (BT 2)

Sted: Stranda kommune
i Møre og Romsdal

Prosjekttype:
Rassikringsprosjekt

Hovedentreprise ekskl. mva:
162 millioner kroner

Hovedentreprenør: Skanska

Fjellsikring: Per Røyrhus

Entreprise elektro: K.B. Elektrotech

Prosjektering: Asplan Viak

Byggherre/veieier: Møre og Romsdal fylkeskommune. Statens vegvesen utøver byggherrerollen etter oppdrag fra vegeier.

Underentreprenærer/leverandører: Asfalt: Veidekke Industri - Grunn-
arbeid og transport: K.A. Aurstad - Betongsprøyting (bergsikring og brannsikring): Entreprenørservice - Betongleveranser: Opshaug Sandtak - Betongarbeider: K Nordang (Nordang Peab) - Vegrekkverk: A Gjerde - Brurekkverk: Vik Ørsta - Glass og spilerekkverk på utsiktspunkt: Brødrene Midthaug

Fylkesveg 60 mellom Ljøen og Hellesylt i Møre og Romsdal er oppgradert fra svært rasfarlig, svingete og smal til et trygt, moderne og vakkert veianlegg. Arbeidene har pågått siden 2009 og har så langt kostet vel 500 millioner kroner.

Andre byggetrinn på dette store rassikringsprosjektet ble avsluttet i høst. Fortsatt gjenstår tredje og siste bygge-
trinn på rassikringsprosjektet Røyr- Hellesylt i Stranda kommune før hele denne rasfarlige strekningen er forsvarlig sikret. Kostnadsoverslaget på tredje byggetrinn er ca. 500 millioner kroner ekskl. mva.

I første byggetrinn ble den eksisterende Streketunnelen rehabilitert og forlenget. Første byggetrinn ble åpnet i 2011. Deretter ble andre byggetrinn påbegynt umiddelbart og ble offisielt åpnet 21. august i år.

Tunnel og bru
En ytterligere forlenging med 1.850 meter av Streketunnelen er gjennomført i dette byggetrinnet. Streketunnelen er nå 3.750 meter lang. Steinmassene fra Streketunnelen er brukt som rasvoller og raskjegler mellom Røyr og Herdalen. I det andre byggetrinnet er det også bygd en ny bru på 56 meter over Ljøelva. Sør for brua er det bygd et utsiktspunkt mot Geirangerfjorden og Sunnylvsfjorden.

– Arbeidene har gått etter planen. Riktignok hadde vi noen krevende utfordringer med fundamenteringen av brua. Årsaken var et terreng med store høydeforskjeller over elva. Men med et godt samarbeid med byggherren løste vi dette også, sier prosjektleder Arild Melchiorsen i Skanska.

Han er godt fornøyd med at anlegget ble ferdigstilt godt innenfor tidsrammen og er også fornøyd med at jobben ble utført uten en eneste fraværsskade.

Utsiktspunktet
Det er også bygd parkeringsplasser for privatbiler og busser. Utsiktspunktet har fått trappefri adkomst til toaletter. Det nye utsiktspunktet skal erstatte det eksisterende ved Ljøtunnelen noen hundre meter lenger nord. Dette forsvinner når anleggsarbeidene med byggetrinn tre starter.

Det er landskapsarkitekt Yngvild Meinseth ved Asplan Viak i Molde som har hatt et hovedansvar for utformingen av det nye utsiktspunktet. Hun presiserer at hun har hatt god hjelp og støtte fra mange fagfolk både hos byggherren, Statens vegvesen og i Asplan Viak.

– Utfordringen var å utforme et område med god kapasitet for blant annet busslaster med cruisepassasjerer. Området er nokså begrenset og det dype elvegjelet er dessuten ikke helt trygt for ras. Derfor måtte det tas mange hensyn. Vi har klart dette, og i tillegg ivaretatt hensynet til universell tilgjengelighet, ved å legge toalettene i en etasje under brua med skråplanadkomst for rullestoler, sier Meinseth.

Fortsatt skredfare
Streketunnelen, brua og utsiktspunktet, samt 400 meter ny vei i dagen har kostet 250 millioner kroner. Ifølge fungerende regionvegsjef i Statens vegvesen Region Midt, Ove Nesje, er dette 13 millioner kroner mindre enn overslaget. Nesje er også godt fornøyd med at Streketunnelen kunne åpnes to måneder før tida.

Skred er en stor utfordring for samferdselen i Møre og Romsdal. Strekningen mellom Røyr og Hellesylt i Stranda kommune har vært blant gjengangerne med hyppige veistenginger i rasfarlige perioder om vinteren. Da har det vært satt inn ferje for å ta unna trafikken.

Helt trygg er denne strekningen fortsatt ikke, fordi tredje byggetrinn omfatter sikring av farlige fonner som Vassfonna og Røyrfonna. Tredje byggetrinn innebærer bygging av ny Ljøtunnel på 3.600 meter fra Herdal til Ljøen. Den vil erstatte de to gamle og sammenslåtte tunneler, Ljønibb- og Hamregjøltunnelen på til sammen 3.090 meter.

Det ble vurdert å utbedre den gamle tunnelen, men dette ville medføre stenging og ferjetransport over en lang periode. Regnestykket ble totalt sett mest gunstig for bygging av helt ny tunnel.

Penger på vei

Det ligger an til en bevilgning på 340 millioner kroner over statsbudsjettet den kommende fireårsperioden til tredje byggetrinn, slik at prosjektet trolig kan fortsette.

– Vi har allerede utlyst arbeidet med forskjæringene på begge sider av den nye Ljøtunnelen. Det har meldt seg fem interesserte entreprenører. Vi regner med å ta en rask avgjørelse slik at arbeidene kan starte i slutten av september og være ferdig til jul, sier prosjektleder Oddbjørn Pladsen i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

Han forteller at det i tillegg til ny Ljøtunnel også skal bygges en betongtunnel ved Røyr. De 340 millioner kronene det er gitt tilsagn om er ikke nok og vil eventuelt betinge en forskuttering fra veieieren, som er Møre og Romsdal fylkeskommune.

– Vi er godt i gang med planleggingen, men må naturligvis ha alle politiske vedtak på plass før vi kan lyse ut de store og tunge prosjektene, sier Pladsen.

Går det som han håper vil både Ljøtunnelen og betongtunnelen bli utlyst rundt årsskiftet med byggestart i mars-april.

Tekst og foto: Ragnhild Fjørstad


Flere prosjekter