Møller Bil Åsane

Møller Bil Åsane

Sted: Åsane, Bergen

Prosjekttype: Nybygg

Kontraktssum eks mva:
54,5 millioner kroner

Bruttoareal: 4.707 kvm

Tiltakshaver:
Litleåsveien Næringsbygg

Totalentreprenør: NCC Construction

Teknisk totalentreprenør: Bravida

Arkitekt: Rambøll

Rådgivere: RIB: Rambøll - RIV og RIE: Norconsult - RIBr: Skansen Consult

Underentreprenører/leverandører: Oppmåling: Geo Survey - Riving og grunnarbeid: Rivenes - Forankringsarbeid: FAS - Betongelementer: Spenncon - Gulvstøp: Industrigulvspesialisten - Stålkonstruksjoner: Give Stålspær - Takelementer: Lett-Tak Systemer - Taktekking og membraner: Protan - Glass- og aluarbeider: Malmerk Fassaadid - Innerdører: Daloc - Ståltrapper: Børø Stål - Betongtrapper: Voss Cement - Rekkverk: Smihuset - Tømrer: Innomhus - Panelvegger: JH Nævdal Stålbygg - Maler og gulvlegger: Laksevåg Malerforretning - Laminat: Parkettgruppen - Flislegger: Olsen Murerservice - Branntetting: Firesafe - Lås og beslag: Låsservice - Kjøkken: Norema - Heis: Kone - Tårnkran: Romarheim - Porter: Windsor Door - Byggevarer: Neumann Bygg - Maskinutleie: Ramirent - Byggvask/rent bygg: Byggrengjøring - Transport og mottak byggavfall: Ragn Sells

I Åsane i Bergen har Rambøll prosjektert og NCC Construction ført opp et VW-anlegg for Møller Eiendom. Bilanlegget ligger i Litleåsvegen hvor Møller Bil tidligere hadde et anlegg for Skoda.

Bygget har et samlet areal på 4.707 kvadratmeter. Tiltakshaver er Litleåsvegen Næringsbygg AS. Det er ført opp i totalentreprise. Byggestart var i april 2012, og anlegget stod ferdig i juni i år.

Prosjektleder Arild Fjellestad Tystad i NCC Construction forteller at byggets hovedfunksjoner består av salgshall for nye og brukte biler, verksted, delelager og parkeringskjeller.

– Disse enhetene har stor etasjehøyde. Mellom hovedfunksjonene er det mindre soner med betjenende rom, som kontorer. På en mezzaninetasje er det teknisk rom, garderober, møterom og spiserom. Sprinklerrom og tavlerom er i underetasjen.

Innredning er i henhold til Volkswagens konsept, sier Tystad.

Betong og stål
Tomten er på 10 mål. Bygget er lissefundamentert på fjell for å hindre oppdrift, med hel betongplate på grunn. Gulvet i underetasjen ligger cirka 2,5 meter under grunnvannsnivå. Det lå tidligere en myr på tomten, så masseutskiftning var nødvendig. Byggegropen var på 70 x 54 x 5 meter.

Bygget har tilnærmet rektangulær form. Plate og yttervegger i underetasje og trappe-/heishus er plasstøpt. Etasjeskille inkludert dragere og søyler mellom underetasje og første etasje er i betong-
elementer. Bæresystem videre opp er i stål. Taket har en lettakskonstruksjon. Fasadene består av sandwichelementer. Mot Litleåsvegen har bygget en stor glassfasade. Det er fliser på gulvene i kundeområder og hardbetong på gulvet i verkstedet.

Det er 15 cm isolasjon i veggene og i snitt 40 cm i taket. Glassfasaden og vinduer har en U-verdi på 0,9. Det ble praktisert rent tørt bygg under oppføringen. Rask bygging ga lite fukt i konstruksjonen. Hele bilanlegget har universell utforming. Bygget har vært et grønt byggeplassprosjekt hos NCC. Konseptet består av definerte miljøtiltak med strengere krav enn minimumskravene i dagens lover og forskrifter.

– Grønn byggeplass innebærer en klimatilpasset byggeproduksjon der det tas hensyn til miljø både på byggeplassen og i selve produksjonen. Miljøtiltakene gjør at våre medarbeidere kan være med å skape en Grønn byggeplass. Sorteringsgrad for byggavfall er 75 prosent, sier Tystad.

Vannbåren oppvarming
Bygget har vannbåren oppvarming basert på varmepumpe til luft. Beregnet energibruk er 107 kWt per kvadratmeter per år, noe som plasserer bygget i energiklasse B. Ventilasjonsanleggene er balanserte og har varmegjenvinning. Bygget er fullsprinklet.

Det er 52 parkeringsplasser utenfor bygget og 52 i parkeringskjelleren.

Grunnvann utfordrende
Arild Fjellestad Tystad sier at grunnvannet på tomten var den største utfordring under byggearbeidene.

– Vi pumpet vannet ut av byggegropen. Heldigvis hadde vi en tørr høst i 2012, sier Tystad.

Da aktiviteten var på topp var cirka 40 personer med på byggingen. Det er lagt ned cirka 8.000 timer på betongarbeidene. Bygget er ført opp uten fraværsskader eller alvorlige hendelser. Tystad sier at NCC har en nullvisjon når det gjelder ulykker og at sikkerhet på arbeidsplassen er et av de absolutt viktigste områdene for NCC.

Agnar Vatle tok avsluttende fagprøve i betongfaget på dette bygget. Ifølge Tystad fikk han meget bra utført på en vanskelig fagprøve. Han legger til at NCCs lærlingprogram sørger for at lærlingene får en god og nødvendig oppfølging gjennom hele perioden.

Tystad sier at NCCs kompetanse på verkstedsbygging er gjennom prosjektet blitt ytterligere styrket.

– Vi hadde et godt samarbeid med en profesjonell byggherre og en fin prosess i hele byggefasen, sier Tystad.

Godt fornøyd
Servicemarkedssjef Ingar Halland i Møller Bil Åsane sier at han er veldig godt fornøyd med bygget og med NCC.

Daglig leder Tom Østerbø i Møller Bil Åsane sier at oppstarten i det nye bilanlegget har vært ganske god.

– Det er 12 år siden Volkswagen var i Åsane og det tar tid å bli innarbeidet. Starten har så langt vært god. Vi er godt fornøyd med bygget. Det har en flott finish, sier han.

Krevende tomt
Sivilarkitekt og markedssjef Lars Jarle Nore i Rambøll forteller at den avlange tomten med kortside mot Litleåsvegen var krevende, siden den ikke var ideell for å eksponere nybilhallen.

– Fasader og interiør i showrom følger Volkswagens designvalg. Vi har basert oss på bilanleggene vi har prosjektert for Møller Bil på Minde og Kokstad, sier Nore.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter