Tenk energi før du bygger

Enova får ofte søknader om tilskudd til enøk-tiltak i nesten nye bygg. Enovas byggstatistikk viser også at energibruken øker i nye næringsbygg. - En viktig årsak til dette er at verken byggeier eller rådgivere og arkitekter tenker energieffektive løsninger i prosjekteringen av bygget, opplyser seniorrådgiver Anne Guri Selnæs i Enova.

Enova starter derfor nå en egen informasjonskampanje for å inspirere rådgivere og arkitekter til å tenke nytt. Fleksible energiløsninger og energisparende tiltak som iverksettes under bygging, er langt billigere enn å modifisere byggene etter at de er ferdigstilt. I stedet for å behandle søknader på relativt nye bygg som søker tilskudd, ønsker vi å komme på banen før bygget reises, og få informert om alle de råd vi kan gi arkitekter, rådgivende ingeniører og energikonsulenter, sier Selnæs. De viktigste rådene til de mest energieffektive og fleksible løsningene må inn allerede i planleggingsfasen. Vi har gjort undersøkelser som fortalte oss at en del rådgivere ikke er så godt kjent med Enova som vi ønsker. Mange hadde heller ikke så god kjennskap til mulighetene for økonomiske tilskudd, forteller Selnæs. Enova har tre verktøy som benyttes for å støtte rådgivernes arbeid. 1 Faktakunnskap om energieffektivisering 2 Dokumenterte historier fra gjennomførte prosjekter 3 Økonomisk støtte Den nye kampanjen opp mot arkitekter og rådgivere omhandler noen innovatørers tanker om energispørsmål. Deres budskap er at energieffektivisering og fleksibilitet er ikke bare er ideologi. De fremhever den bedrede konkurranseevnen og de økte inntektene man kan få ved å være i forkant av utviklingen. Rådgivernes støttespiller Enovas arbeid dreier seg om mer enn bare økonomisk støtte til prosjekter med stor nok energigevinst. Målet er at flere bygg planlegges og bygges energieffektivt. Ved å gi inspirasjon og verktøy som rådgiverne kan gjøre seg nytte av, ønsker vi å vise at vi er en nyttig støttespiller for alle som trenger det, understreker Selnæs. Vi vil vise frem vellykkede prosjekter som kan inspirere. Det er viktig å fortelle om det store mangfoldet av løsninger, og at det finnes energieffektive løsninger for de fleste utfordringer rådgiverne står overfor. Vi håper at brosjyreoversikten vi sender direkte ut til rådgiverne skal inspirere dem til å selge inn ulike løsninger til kundene sine. Brosjyrene bestilles gratis fra Enova og tilbakemeldinger fra rådgivere som bruker dem, er at de er et godt hjelpemiddel i møte med kundene, forteller Selnæs som gjerne ser at rådgiverne bruker Enova enda mer enn de gjør i dag. Hva med kundene? Tilbakemeldinger fra arkitekter, ingeniører og energirådgivere har vært at man ser markedspotensialet for energirådgiving og mulighetene som åpner seg der, men at det fremdeles er enklere å selge inn tradisjonelle løsninger til oppdragsgiverne. Vi kommer med kampanje mot byggeiere og eiendomsforvaltere og utleiere senere i høst for å inspirere dem til å etterspørre mer energieffektive bygg, sier Selnæs. Det er viktig å skape forståelse hos kundene om at det lønner seg å høre på rådgiverne når de legger opp til bedre energiutnyttelse i prosjektene, avslutter Selnæs. Inviterer alle rådgiverne til møte 29. september Enova holder informasjonsmøte 29.09.05 i Lillestrøm for alle rådgivere som er interessert i å høre mer om hva Enova kan bidra med og om hvordan man kan tenke energi i sine byggeprosjekter.