Oljeprisen: Næringsliv og private rammes på pungen

Den høye prisen på bensin og diesel merkes nå så det svir i lommeboka til næringsliv og privatfolk. Styret i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er sammenkalt onsdag for å drøfte situasjonen etter den siste prisoppgangen tirsdag.

I løpet av det siste året har utgiftene til diesel på ett enkelt vogntog steget med mellom 70.000 og 80.000 kroner i gjennomsnitt per år, sier administrerende direktør Gunnar Apeland i NLF til NTB. Han sier at medlemmene krever handling, og at flere lastebileiere allerede har parkert bilene enten fordi kjøringen ikke gir lønnsomhet eller fordi de har mistet oppdrag. Mister utlandet Norske transportører har mistet 11 prosent av utenlandskjøringen til utenlandske konkurrenter fra 2003 til 2004. Vi ser at utenlandske vogntog kommer inn i Norge med 600 liter diesel i tanken, diesel som har en lavere pris og er lavere avgiftsbelagt enn den norske. I tillegg har de valutafordelen, sier Apeland. Han vil ha den norske dieselavgiften redusert med minst 60 øre, og han er ikke fremmed for en framtidig «profesjonell» dieselavgift for buss, taxi og lastebil i Norge. Norge er et land med en vanskelig topografi og store avstander. Det burde tilsi lavere statlige avgifter her i landet enn i andre land. Nå er det motsatt, sier Apeland. Også private Det murres også blant private som kjører med kilometergodtgjørelse i oppdrag for arbeidsgiveren. Kilometergodtgjørelsen har stått rolig på 3 kroner i flere år, etter at den faktisk ble satt ned. Den gangen var bensinprisen 9 kroner literen. Nå er den 12. Likevel kjører folk rundt for 3 kroner per kilometer. Dette gir ikke dekning for den faktiske kostnaden som kilometergodtgjørelsen er ment å dekke, sier generalsekretær Erik Prytz i NITO, Norges største ingeniørorganisasjon med 51.000 medlemmer, til NTB. NITO sto på barrikadene da kilometergodtgjørelsen ble satt ned i en avtale mellom Staten og hovedorganisasjonene. Siden har alt stått stille, og folk med privat bil i arbeidsgivers tjeneste er ingen samlet gruppe som setter makt bak kravene, ser det ut til. Både bensinpris, verkstedspris, avskrivninger og alt annet som følger med et bilhold har jo steget kraftig disse årene, sier Prytz. Han er ikke i tvil om at ansatte subsidierer arbeidsgiveren ofte kommuner og staten selv når de kjører for 3 kroner per kilometer. Må betale kontant Av en bensinpris på 11 kroner er 7 kroner ren avgift til Staten. På sjøen er diesel og bunkersolje ikke avgiftsbelagt. Likevel rammer den høye oljeprisen blant annet havfiskeflåten sterkt. Informasjonssjef Arill Riise i Fiskebåtredernes Forbund sier til NTB at prisen på bunkersolje nå er den dobbelte av hva den var for bare ett år siden. En havgående tråler fyller drivstoff for rundt 2 millioner kroner per gang. Det er blitt så store summer av dette at ikke alle redere får kreditt. De må betale kontant. Drivstoffutgiftene gjør det også vanskelig for rederiene å oppnå balanse. Prisene på reker, fisk og annen sjømat kan ikke bare reguleres opp på samme måten som for eksempel flybilletter. Vi må hente prisen i markedet, sier Riise. Han kan ikke be Staten redusere avgiften på drivstoff, ettersom det ikke er noen avgift. Derimot følger Fiskebåtredernes Forbund nøye med på hva som skjer i EU i forhold til drivstoffstøtte til fiskeflåten. Det er så store drivstoffkostnader nå at det slett ikke er sikkert at norske båter kommer til å delta i kolmulefisket over nyttår, sier Riise.