Beboerne er livredde. Kolonner med trailere, busser og andre biler snegler seg frem gjennom gardstun og trange grendesamfunn. Skjønt noen raser av gårde langt over fartsgrensene.
Alle synes å være veldig fornøyd med den nye Hardangerbrua til 2,3 milliarder kroner og de nye tunnelene på Voss til over milliarden. Men i Øvre Vassenden i Granvin ligger veien som den gjorde før krigen. Noen bedring kan ikke folket vente før i 2016.
Det synes lett å få gjennom prestisjeprosjekt, men alle ”hverdagsprosjektene” som ligger mellom de flotte byggverkene, er det verre med. Men veien er ikke bedre enn det svakeste punkt – og det er fortsatt utrolig mange svake punkt i det norske veisystemet. Det er fortsatt mange hårnålsvinger som venter på å få avlasting.
Situasjonen har blitt ekstra ille etter at Gudvangatunnelen måtte stenge – og etter at Hardangerbrura ble åpnet. Det at tunnelen måtte stenges etter den fatale ulykken visste man ikke, men at brua skulle åpne det visste man selvsagt.
Tunnelen i Øvre Granvin skulle ha stått ferdig da Tunsbergtunnelen like ved Vassenden-svingane åpnet før jul i 2011, skriv BT. Men det ble bestemt å bygge en fem ganger lengre tunnel, og da ble utbyggingen forsinket. Den nye tunnelen vil koste 350 millioner kroner. Men første må Stortinget si ja.
- Nøkkelord
- Leder