Transportkjøperne bør ha ansvar for sjåførene

Kjøperne av transporttjenester fra utenlandske lastebilsjåfører bør være ansvarlige for at sjåførene og kjøretøyene følger reglene, mener Anette Trettebergstuen (Ap).

Trettebergstuen, som er Arbeiderpartiets arbeidspolitiske talsperson, lanserte lørdag sju punkter som hun mener vil forebygge sosial dumping i transportsektoren.

Ett av forslagene er at det skal innføres solidaransvar, slik at transportkjøperne er medansvarlige for at sjåførene de kjøper tjenester fra jobber under skikkelige forhold.

– De som underbetaler sine sjåfører og har dårlig utrustede biler truer sikkerheten på veiene våre. Det sier seg selv at et 50 tonns kjøretøy uten vinterdekk på norske veier er livsfarlig, sier Trettebergstuen.

Strengere kabotasjeregler

Flere enn hver tredje lastebil på norske veier er utenlandsk, ifølge en trafikktelling som Norsk Lastebileier-Forbund utførte i juni.

Når utenlandske transportører frakter varer innenlands, kalles det kabotasje. Dette finnes det regler for, og de bør strammes inn, mener Trettebergstuen.

Regjeringen har invitert transportnæringentil å delta i en arbeidsgruppe som skal se på utfordringene knyttet til kabotasjekjøring, og hva som kan gjøres.

Bompenger og vinterdekk

Et annet av Trettebergstuens forslag vil ramme utenlandske transportører som kjører uten å betale bompenger.

– Vi har allerede vedtatt å innføre obligatorisk bombrikke, men vi vet at mange bare kjører uten å betale. Det kan vi forhindre ved å si at de skal ha en viss sum forhåndsbetalt på brikkene, sier hun.

Vegdirektoratet varslet fredag nye regler for vinterdekk og mønsterdybde på tunge kjøretøy fra kommende vintersesong. Trettebergstuen vil i tillegg ha krav til glattkjøringskurs og økt vinterberedskap.

Må kunne holde igjen

Norsk veivesen og politi bør ha større muligheter til å kontrollere kjøretøy og gi sanksjoner, mener Trettebergstuen.

Her får Ap-politikeren støtte fra justisminister Grete Faremo, som denne uken har drøftet felles nordiske tiltak for bedre kontroll med utenlandske vogntog. Justisministeren sier til VG at det bør vurderes om kjøretøyene i større utstrekning kan holdes tilbake som sanksjonsmiddel.

– Når det gjelder avskilting eller tilbakeholdelse har danskene kommet lenger enn oss, sier Faremo.

– Bør innføres umiddelbart

Forslagene kommer samtidig som det pågår aksjoner flere steder i landet mot sosial dumping og ulike konkurransevilkår for norsk lastebilbransje, blant annet med vogntog i kortesje.

Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, er godt fornøyd med tiltakene som blir foreslått, og synes ikke det er noen grunn til å vente.

– Utvidede kontroll- og sanksjonsmuligheter fra offentlige myndigheter bør innføres umiddelbart. Det samme gjelder styrkede krav om utstyr og kompetanse på vinterkjøring. Det siste er viktig å få på plass før vinteren setter inn, sier Hansen. (©NTB)