Er du opptatt av standarden på vegnettet?

Statens vegvesen arbeider for at både gående, syklende, kjørende og kollektivreisende skal komme trygt fram. Vi planlegger, bygger, drifter og vedlikeholder riks- og fylkesveger og har tilsyn med kjøretøy og trafikanter. Som fylkeskommunenes og statens vegadministrasjon bidrar vi med faglig grunnlag for politiske beslutninger og setter dem ut i livet. Vi er en stor samfunnsaktør med over 6500 engasjerte medarbeidere med bred kompetanse fordelt på Vegdirektoratet og fem regioner.

FirmaStatens Vegvesen Vegdirektoratet
FylkeOslo
Søknadsfrist12.09.2013

Vi trenger 2 erfarne fagpersoner som ønsker å jobbe med drift/vedlikehold og strategisk planlegging!

Begge stillingene byr på varierte og utfordrende oppgaver. Den ene stillingen har hovedfokus på drift og vedlikehold av veger, den andre er knyttet til strategisk/overordnet planlegging innenfor samferdselssektoren med hovedfokus på Nasjonal transportplan og tilhørende handlingsprogram. Personene vi søker vil bidra til utvikling av fagområdene og til forbedret utvikling og forvaltning av vegnettet.

Stillingene er plassert på Seksjon for vegforvaltning og utvikling i Veg- og transportavdelingen i Vegdirektoratet. Seksjonen ivaretar Statens vegvesens eierrolle for vegnettet og har blant annet ansvaret for myndighets- og forvaltningsoppgaver innenfor drift, vedlikehold og utvikling av vegnettet inklusive riksvegferjedriften. Seksjonen har i dag 16 medarbeidere som jobber med et vidt spekter av spennende oppgaver. Arbeidsoppgavene kan ivaretas både med kontorsted i Oslo eller Trondheim.

Profesjonell, framtidsrettet og inkluderende er Statens vegvesens verdier. Dette skal prege både organisasjonen og medarbeiderne. De rette kandidatene må ha faglig tyngde, gode samarbeids- og kommunikasjonsevner samt evne til å tenke strategisk.

 

Stilling 1: Drift og vedlikehold
Stillingen er knyttet til drift og vedlikehold av vegnettet på et overordnet nivå, og består av følgende ansvar/arbeidsoppgaver:

  • Utarbeide standarder for drift og vedlikehold av riksveger
  • Utvikle mål og retningslinjer for drift og vedlikehold av veger
  • Bidra til å forbedre IKT-baserte planleggingssystemer for vedlikehold
  • Bidra i arbeidet med årlige budsjetter, handlingsprogram og Nasjonal transportplan
  • Bistå regionene i spørsmål knyttet til drift og vedlikehold
  • Øvrige forvaltningsoppgaver
  • Initiering, bestilling, oppfølging og implementering av FoU-oppgaver knyttet til drift og vedlikehold

 

Stilling 2: Strategisk planlegger
Den vi søker vil være en sentral bidragsyter i arbeidet med en langsiktig utvikling av riksvegnettet. Følgende ansvar/arbeidsoppgaver er tillagt stillingen:

  • Utredninger og analyser knyttet til NTP og handlingsprogram
  • Bidra i arbeidet med å utarbeide retningslinjer for ulike utredningsoppgaver
  • Koordinere og sammenstille innspill fra flere aktører
  • Delta i eller lede prosjekter og prosesser internt og eksternt
  • Forvaltningsoppgaver
  • Bidra i arbeidet med årlige budsjetter

 

Kvalifikasjonskrav for begge stillingene:
Vi krever at du har utdanning på masternivå eller er sivilingeniør med veg-/planfaglig bakgrunn. For kandidater med sterk og allsidig praksis fra de aktuelle fagområdene og gode personlige forutsetninger for stillingene, kan kravet til formell utdanning fravikes. God arbeidserfaring fra privat eller offentlig virksomhet innen relevante fagområder vil være en fordel. Det er nødvendig at du har god skriftlig og muntlig formuleringsevne på norsk.

Vi legger vekt på at du har evne til å ta initiativ og få ting til å skje. Hos oss er hverdagen travel, og det er viktig at du raskt kan sette deg inn i ulike problemstillinger og jobbe selvstendig. Dine evner til å foreta analyser og vurderinger vil være viktig for disse stillingene, og det er en fordel om du er systematisk i din arbeidsform. Du vil ha kontakt med mange kollegaer i regionene og med beslutningstakere utenfor etaten. Dette krever at du har evne til å kommunisere godt og kan bygge gode relasjoner med disse. Dine evner til å samarbeide vil også bli vektlagt.

 

Vi tilbyr

  • et godt sted å jobbe og mange hyggelige kolleger
  • lønn etter nærmere avtale og i tråd med etatens lønnspolitikk
  • utfordrende arbeidsoppgaver og et godt arbeidsmiljø
  • gode utviklingsmuligheter i en stor og landsdekkende organisasjon med internasjonalt engasjement
  • fleksibel arbeidstid og gode velferdsordninger, for eksempel trening i arbeidstiden
  • medlemskap i en av de beste pensjonsordningene i Norge
  • mulighet for gunstig boliglån og gode forsikringsordninger

 

Kontaktpersoner:
Nærmere opplysninger om stillingene får du ved å kontakte avdelingsdirektør Morten Rannem på tlf. 992 34 796 eller Randi Harnes tlf. 913 89 799.

 

Statens vegvesen jobber for likestilling, og vi vil at arbeidsstyrken i størst mulig grad skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Det er derfor et mål for oss å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn. Vi oppfordrer personer med innvandrerbakgrunn til å søke stillingen.

Vegdirektoratet er en IA-virksomhet. Arbeidsforholdene vil bli lagt til rette for medarbeidere med nedsatt funksjonsevne.

 

Søk stillingene på www.vegvesen.no/jobb innen 12. september 2013 eller via link:

https://vegvesen.easycruit.com/vacancy/application/ea4d6080746ab857ab32f8697385e180/1039621/8190?iso=no

 

Vi ber om at du i søknaden spesifiserer hvilken stilling du søker på.

 

Vis flere stillinger: