Etaten anbefaler at ny Mjøsbru bygges ca. 750 meter sør for eksisterende bru, melder vegvesen.no.
I forslaget til kommunedelplan anbefaler Statens vegvesen følgende hovedtrekk:
- Firefelts bru med egen trase for gang- og sykkeltrafikk og saktegående kjøretøy.
- Toplanskryss med riksveg 4 på Biri hvor E6 blir gjennomgangsvegen.
- Rasteplass på Biri med muligheter for kollektivstopp og parkeringsplasser.
Statens vegvesen anbefaler at E6 mellom Moelv og Biri legges i ny trase hvor ny mjøsbru vil bygges ca. 750 meter sør for eksisterende bru. Vegvesenet anbefaler dette av følgende grunner:
- Fremtidig arealbruk og byutvikling i Moelv.
- Ulemper for beboere nær Moelvtunnelen ved utvidelse av eksisterende E6 i alternativ nord.
- Ulemper og risiko ved bygging nær eksisterende veg og bru.
- Får bygget 700 meter mer av E6 ved det sørlige alternativet på vestsiden av Mjøsa.
- Nytte/kostnad er mest gunstig for alternativ sør
- Redusert reisetid Gjøvik-Hamar.
Det vil i tiden som kommer pågå en pågå en prosess om hvorvidt ny mjøsbru vil bygges i tre eller betong.
Politikerne i Gjøvik og Ringsaker skal nå vedta å legge kommunedelplanen for ny E6 mellom Moelv og Biri ut på offentlig ettersyn og høring.
- Nøkkelord
- Anlegg