Myndighetene: Implenia er utenlandske - Implenia: Vi er norske

Samferdselsdepartementet viste til sveitsisk eide Implenia, tidligere Betonmast Anlegg med 90 års erfaring i det norske markedet, som et eksempel på at Norge har behov for utenlandske entreprenører. – Vi er norske, sier Implenia Norge.

– Vi besøkte nettopp en del av Farriseidet-Porsgrunn-prosjektet til Jernbaneverket der ikke en eneste norsk entreprenør leverte anbud på den ene av kontraktene. Det viser at vi har behov for utenlandske krefter, men for oss er det samtidig viktig at konkurransen skjer på like vilkår og med god byggherrekontroll, sa Marit Arnstads politiske rådgiver, Sigrid Brattabø Handegard til Byggeindustrien onsdag.

Den utenlandsdominerte kontrakten Arnstads rådgiver henviste til var parsellen UFP-08 Eidanger mellom Farriseidet-Porsgrunn.

Implenia Norge, Bilfinger og Marti/IAV leverte tilbud på strekningen, mens NCC og Veidekke var blant søkerne om kvalifisering.

Implenia Norge sikret seg til slutt kontrakten på 624 millioner kroner.

Men Implenia Norge, som Jernbaneverket og senere Samferdselsdepartementet har definert som ett av de utenlandske selskapene som leverte tilbud, har solide norske røtter som strekker seg helt tilbake til 1923.

– Vi er et resultat av en sammenslåing av norske Betonmast og norske Mika. Den eneste årsaken til at vi seiler under flagget til morselskapet vårt i Sveits, er at det er de som har aksjemajoriteten i selskapet, sier direktør for marked og anbud i Implenia Norge, Geir Nilsen.

90 prosent norske ansatte
Han anslår at rundt 90 prosent av selskapets godt og vel 500 ansatte er norske.

– Vi har noen svensker, finner og polakker ansatt, men i all hovedsak snakker vi om norske medarbeidere, sier Geir Nilsen.

Implenia Norge har hovedkontoret sitt på Lilleaker i Oslo. I tillegg har de kontorer i Bergen, Stavanger, Ålesund og i Stjørdal.

Selskapet har også den samme norske lederen i dag, Petter Vistnes, som den gangen Betonmast Anlegg ble tatt inn under den sveitsiske Implenia-paraplyen.

Henviser til Jernbaneverket
Når Byggeindustrien torsdag spør samferdselsminister Marit Arnstads politiske rådgiver, Sigrid Brattabø Handegard, om hun betrakter Implenia som norsk eller sveitsisk sender hun ballen videre til Jernbaneverket.

– Da jeg uttalte meg i går, gjorde jeg det på bakgrunn av informasjonen jeg fikk av Jernbaneverket. Å gå ytterligere inn i de ulike anbudene, må Jernbaneverket som byggherre gjøre, sier Sigrid Brattabø Handegard til Byggeindustrien.

I Jernbaneverket, som ga opplysningene om de utenlandske tilbudene til Arnstad og hennes rådgiver, har de ikke definert noen grenser for hva som er et utenlandsk selskap og et norsk selskap.

– For Implenia er det nok en generell oppfatning om at de relativt nylig er etablert, i alle fall på tunnelsiden ved oppkjøpet av Bentonmast, og at prosjektet ikke tidligere har erfaring med Implenia som en norsk aktør, skriver leder for strategi og kontrakt i Jernbaneverket, Gunnar Gjellan i en e-post til Byggeindustrien.

Uklart
Svaret er uklart mener Implenia, som har med seg tunnelkompetanse fra norske Mika, et selskap som ble slått sammen med Betonmast Anlegg for noen år tilbake.

– Jeg er ikke helt sikker på hva Jernbaneverket egentlig mener når de sier det de sier. Vi har forsøkt å gi et klart inntrykk til myndighetene at vi oppfatter oss som en norsk entreprenør. Hvis vi er utenlandske, så er også NCC og Skanska det. Da er det plutselig ikke mange store norske anleggsaktører igjen, sier Nilsen.