Birken: Vær forberedt på alt

Birkebeinerløypa er tørr og fin etter at værgudene har vært i godlune de siste ukene. Men når det nærmer seg Birkebeinerrittet lørdag, begynner det også å skje ting på værfronten. Mer skal det ikke til for å gjøre 17 000 birkebeinere nervøse.

Heldigvis kan deltakerne på årets Birkebeinerritt trøste seg med at det ikke blir noe gjørmeritt slik det har vært flere av de foregående årene.

– De som starter tidlig på lørdag kan få supre forhold under Birken. Det blir sønnavind første del av lørdagen så temperaturmessig blir det ikke så verst. Lillehammer kan få 18 grader på dagen, sier statsmeteorolog Rafael Escobar Løvdahl til yr.no.

For deltakerne som starter sent på lørdag, kan det bli både regn og motvind. På ettermiddagen kommer regnet og vindretningen vil snu fra sør til vest.

– Været blir greit fram til lørdag ettermiddag. Da kommer det inn et lavtrykk fra vest. Vanligvis tørker vestavinden opp i høyden på Østlandet, men dette lavtrykket er såpass kraftig på at det blir nok ikke helt tørt, sier meteorologen til yr.no.

Det kan bety sure forhold for mange rytter og desto viktigere å fylle sekken med innholdet rittreglementet tilsier. Da bør du komme deg greit over fjellet selv om det regner og blåser surt.

Deltakerne på Fredagsbirken og Ultrabirken kan se fram til knusktørre løyper og glimt av sol. Litt skyer vil det nok bli, men når sola stikker gjennom, ventes det temperaturer opp mot 20 grader, skriver yr.no.

De siste dagene før Birkebeinerrittet bør fokuset være på å samle overskudd. Du bør ha kontroll på den tekniske tilstanden på sykkelen. Har du ikke det bør du gå gjennom denne sjekklista. Da er du ett skritt nærmere en god sykkelopplevelse over fjellet.

 * Stram alle skruer. Syklene brukes ofte i omgivelser der det rister godt og da kan skruer løsne.

* Sjekk dekk og slanger. Hvis dekk og/eller slanger er slitt og gamle er sjansen for punktering utrolig mye større.

* Juster gir og bremser, og pass på at det er nok igjen av bremseklossene og at bremseklossene er tilpasset vått føre.

* Sjekk at krankarmene går lett rundt.

* Sjekk at det ikke er slark i navene.

* Sjekk at hjulene er rette.

* Sjekk at kjedet er renset og oljet

* Bruk sykkelolje ut i fra føreforholdene