Ikke grunnlag for å hisse seg opp over utenlandske aktører

Konkursene i danske Pihl & Søn og østerrikske Alpine Bau skaper fremdriftsproblemer på prestisjetunge samferdselsprosjekter. Men regjeringen mener det ikke er grunnlag for å hisse seg opp over utenlandske aktører i det norske markedet.

– Vi har vedtatt en svært ambisiøs Nasjonal transportplan og skal bygge vei og bane over hele landet. Da er vi helt avhengige av både norske og utenlandske entreprenører for å få gjennomført planen, sier Marit Arnstads (Sp) politiske rådgiver, Sigrid Brattabø Handegard til Byggeindustrien.

I onsdagens Dagens Næringsliv gikk direktør for kommunikasjon og næringspolitikk i Byggenæringens landsforening (BNL) kraftig ut mot samferdselsminister Arnstads iver etter å få utenlandske entreprenører inn på det norske markedet.

– Det er sterkt beklagelig for de prosjekter som blir rammet av at selskaper går konkurs, uansett om de er norske eller utenlandske. Det spesielle er at samferdselsminister Marit Arnstad mener at ett av tre suksesskriterier på anleggssiden er å hente inn utenlandske entreprenører. De øvrige to er sammenhengende utbygging og raskere planprosesser, sa Lågøyr.

Brattabø Handegard deler ikke BNL og Lågøyrs oppfatning.

– Det er ikke grunnlag for å hisse seg opp over utenlandske aktører i Norge. Vi besøkte nettopp en del av Farriseidet-Porsgrunn-prosjektet til Jernbaneverket der ikke en eneste norsk entreprenør leverte anbud på den ene av kontraktene. Det viser at vi har behov for utenlandske krefter, men for oss er det samtidig viktig at konkurransen skjer på like vilkår og med god byggherrekontroll, sier Brattabø Handegard.

– Kommer samferdselsministeren til å dra ut på en ny frierferd i Europa på jakt etter utenlandske entreprenører?

– Vi har ikke vært på en frierferd, men en tur der vi orienterte om hvilke prosjekter som er planlagt i Norge. For oss er det viktig å få gjennomført en offensiv transportplan og å få nok anbud inn slik at vi får riktig pris på det som skal bygges, sier Arnstad-rådgiveren.

– Med to store konkurser på utenlandske aktører som er involvert i store prosjekter som Hålogalandsbrua og Fellesprosjektet E6-Dovrebanen, har de statlige byggherrene gjort en godt nok forarbeid?

– Jeg ønsker ikke å kommentere Pihl-konkursen eller Alpine Bau-konkursen konkret, men generelt kan jeg si at det er viktig for framdriften i prosjektene våre at man går de nødvendige rundene og gjør et godt forarbeid. Men det er ikke sikkert det er mulig å ha så gode kontroller at man garderer seg fullt og helt mot konkurser, sier Brattabø Handegard.

– Er dere uroet over Pihl- og Alpine Bau-konkursene?

– Det er ingen som mener at en konkurs er bra for et prosjekt. Men nå handler det om å finne løsninger som fører til konsekvensene blir minst mulige. Det tror jeg Statens vegvesen håndterer bra, sier hun.

Samferdselsminister Marit Arnstad hadde selv ikke anledning til å svare på Byggeindustriens henvendelser onsdag.