MGF setter CE-merking og dieselkvalitet i høysetet

Maskingrossisternes Forening (MGF) har fått bekymringsmeldinger fra bransjen om farlige og ulovelige maskiner, og om driftsstans på maskiner grunnet dieselproblemer. Dette tar foreningen på alvor.

Potensielt farlige maskiner brukes på norske arbeidsplasser, og nå ønsker MGF å rydde opp.

- Vi har mottatt mange meldinger om ulovelige maskiner som brukes rundt om kring, det gjelder for eksempel maskiner fra andre kontinenter og ombygde maskiner, sier direktør i MGF, Anita Helene Hall til Byggeindustrien under en presselunsj tirsdag.

Sterk faglig arbeidsgruppe
På grunn av problemene har MGF nedsatt en arbeidsgruppe med bred faglig sammensetning, med representanter fra blant andre Arbeidstilsynet, Sertifiseringsorganene, Utleieforeningen, MEF og Finans Norge.

- Det er generell enighet om at maskiner som ikke er CE-godkjente må bekjempes i markedet for å trygge arbeidsplasser og begrense miljøforurensning. Det er viktig å ha med grupper som Sertifiseringsorganene og Finans Norge. Disse bidrar med konkrete tiltak, sier Hall.

Kvalitet på diesel
MGF har også fått signaler fra medlemmer om driftsstans på anleggsmaskiner som følge av dieselproblemer.

- Hovedmålet vårt er å finne ut hvordan for høyt svovelinnhold i dieselen oppstår og eventuelt hva som kan gjøres med dette. Nå kartlegger vi på landsbasis dieselkvaliteten som brukes i maskiner, og analysene av de groveste tilfellene tyder på bevisste og ubevisste feil på brukersiden, sier Hall.

MGF oppfordrer brukerne til å være nøye med å bestille korrekt dieselkvalitet slik at for høyt svovelinnhold i dieselen unngås. Det er dette som forringer dieselkvaliteten.

- Mange engasjerte parter har vært involvert, og arbeidet er ikke avsluttet, sier Hall.