Istak utfører de fleste oppdragene E. Pihl & Søn har i Norge, men er ikke formell kontraktspartner med Statens vegvesen på noen av prosjektene. Samtidig er de et heleid datterselskap av Pihl, men ikke en del av konkursbegjæringen.
- Bostyret i København har sagt til oss at det er i deres interesse at Istak fortsetter driften, sier Kolbeinsson til Byggeindustrien.
- Konkursen kom veldig plutselig, og vi jobber nå med å minimere skadene dette vil ha for oss i blant annet Norge. Vi jobber med å få i gang en dialog med klienten og de som håndterer konkursen for Pihl. Vi håper å komme til en enighet slik at vi kan fortsette på prosjektene, men i mellomtiden blir det litt ”slow motion”.
Kolbeinsson vil ikke spekulere i hvor lang tid denne prosessen vil ta, men understreker viktigheten av at det bør skje raskt.
Istak hadde for øvrig et godt år i Norge i fjor med en omsetning på i underkant av 400 millioner kroner og et driftsresultat på 7 millioner kroner.