Pihl-konkurs kan sette midlertidig stopp for Hålogalandsbrua

En 375 millioner kroners kontrakt for vei- og tunnelarbeid ved Hålogalandbrua i Nordland er en forutsetning for at arbeidet med selve brua kommer i gang. Hvis konkursboet etter E. Pihl & Søn avslutter kontrakten, kan det bety en stor forsinkelse for prosjektet.

I januar i år kunne Byggeindustrien melde om at første kontrakt i forbindelse med Hålogalandsbrua i Nordland var signert av den danske entreprenørgiganten E. Pihl & Søn.

Kontrakten var for 4,9 kilometer ny vei, to små tunneler, samt en rassikringstunnel på 1,1 kilometer. Verdien av kontrakten var på 375 millioner kroner, og anleggsperioden skulle strekke seg fra tidlig i år til høsten 2016.

Å få på plass et godt vei- og tunnelnettverk er helt vitalt for å få tilgang til der bruhodene til Hålogalandsbrua skal bygges. Dagens vei er ikke egnet for anleggstransport, og Statens vegvesen har uttalt at det er viktig å få veien på plass raskt, slik at arbeidet med brua kan starte for alvor.

Hva som skjer etter at E. Pihl & Søn mandag meldte om konkurs, er usikkert.

Kan skape problemer

Avdelingsdirektør ved prosjektavdelingen i Statens vegvesen region nord, Stein Johnny Johansen, forteller at Vegvesenet nå gjør, er å avklare situasjonen med konkursbostyret etter E. Pihl & Søn.

– Samtidig legger vi planer for ulike scenarioer, men før vi har hørt hva bostyret legger opp til, er det vanskelig å si hva konsekvensene kan bli av denne konkursen, sier han.

Johansen forteller at det fortsatt kan hende at kontrakten utføres som planlagt, men at ingenting ennå er sikkert. Hvis kontrakten avsluttes, kan det skape vansker for Vegvesenet.

– Deler av den kontrakten som Pihl har, er forarbeider på Hålogalandsbrua. Hvis kontrakten avsluttes, kan det skape problemer for de neste kontraktene i prosjektet.

Seks kontrakter i nord

E. Pihl & Søn med datterselskap har til sammen seks kontrakter med Statens vegvesen avdeling nord.

I tillegg til forarbeidene til Hålogalandbrua har Pihl kontrakten på Molvikhammartunnelen på fylkesvei 76 i Nordland, hvor arbeidet er nesten ferdigstilt, riksvei 94 på Skjåholmen i Finnmark, hvor man nå er inne i garantitid etter ferdigstilling, to kontrakter på E6 i Alta, hvor én er nesten ferdig og den andre er i avslutningsfasen, samt rassikring på E69 i Ytre Sortvik i Finnmark, hvor kontraktsarbeidet ennå ikke har startet.

Les også: Pihl solgte seg ut av OPS-selskap før konkursen

Les også: Pihl-konkurs stopper danske storprosjekt