Hvor går hovedveien mellom Oslo og Bergen?

Er Rv7, E16 eller E134 hovedveien mellom Norges to største byer? I en artikkel på Aftenposten.no sliter Stortingets transportkomité med dette spørsmålet.

Aftenpostens utsendinger bruker 18 timer på Rv7 med retur via E16 mellom Oslo og Bergen. I løpet av 10 år skal reisetiden kuttes med 20 minutter hver vei, ifølge eksisterende planer. Dette imponerer hverken Aftenpostens journalister eller Stortingets transportkomité.

"Nei", "det er til å bli i dårlig humør av", "det er urovekkende", svarer medlemmer av komiteen fra SV, Høyre og Frp.

Ingen vet om det er Rv7, E16 eller E134 som er hovedveien mellom Oslo og Bergen.

Hvorfor har så akkurat veidistansen mellom landets to største byer blitt så stemoderlig behandlet? spør Aftenposten.

Det skyldes ifølge de samme politikerne ikke minst at vestlendinger har ønsket å prioritere étt av dagens tre hovedalternativer, rogalendinger et annet og mange på Østlandet et tredje.

- Jeg mener Stortinget har prioritert E134 og E16. Mens Bergen har prioritert Rv7, sier Hallgeir Langeland (SV).

- Problemet er at Stortinget som helhet ikke har ment noenting, sier Bård Hoksrud (Frp).

- E134 har hatt sterkest fokus, sier Janne Sjelmo Nordås (Sp).

- Vi har kanskje to hovedveier i dag, E16 og Rv7. Litt av problemet er vel at ingen av alternativene er klart utpekt, sier Gorm Kjernli (Ap).

Ifølge Lars Aksnes, direktør i Veidirektoratet, bommer de alle sammen.

- Tidlig på 1990-tallet, under samferdselsminister Kjell Opseth (Ap), ble det laget en utredning. Selv om striden var hard, ble E16 over Filefjell vedtatt som hovedvei, selv om denne veien er den lengste. Som en konsekvens ble Lærdalstunnelen påbegynt midt på 90-tallet. E16 ble nok valgt fordi Filefjell er litt lavere, og derfor ikke så ofte vinterstengt som de andre alternativene, sier Aksnes.

- Men nå står jo Harangerbroen klar på Rv7?

- Det har litt å gjøre med at man har lagt avgjørende vekt på hva fylkene har ment. Hordaland gikk sterkt inn for Hardangerbroen.

- Hvorfor er selv stortingspolitikerne usikre på prioriteringen?

- Vi har hele tiden sagt at stamveien er E16 over Filefjell. Men det dukker stadig opp sterke synspunkter. I vårt forslag til Nasjonal transportplan prioriterte vi E16. Men da Regjeringen la frem sitt endelige forslag hadde de også gitt plass til E134, med en ny tunnel som skal bygges. Og så, da Hardangerbroen ble åpnet uttalte Liv Signe Navarsete (Sp) at hun ønsket en utredning av en lang tunnel over Hardangervidda, som en del av Rv7, sier Aksnes.

Ingen av politikerne kan love å flytte Oslo-Bergen lenger frem i veikøen.

- Det er mange flere veier som skal ha reisetidsforkortelser. På Vestlandet er mange opptatt av fergefri E39, sier Nordås.

- Dette viser svakheten ved veistrategien til de rødgrønne. En vei Oslo-Bergen har ikke et forsvarlig bompengegrunnlag, og da prioriteres den heller ikke. Resultatet er at vi ikke har noen nasjonal strategi for hvordan veinettet skal se ut, sier Hoksrud.

Også Ingjerd Schou (H) mener at det må tas et tydeligere statlig grep.

- Er dette et skoleeksempel på en vei som trenger statlig regulering?

- Det er et skoleeksempel på mangel på nasjonalt, politisk lederskap. Det må gå en grense for hvor lenge man skal diskutere før man bestemmer seg. Stortinget må skjære gjennom, sier Schou.

- Målet må være å flytte transport fra vei til bane. En Ringeriksbane og ny Bergensbane vil bidra kraftig til det, sier Langeland.

Trafikken jevnt fordelt i dag

Ifølge Lars Aksnes i Veidirektoratet reiser i dag omtrent like mange, langs de tre alternativene. E134 er likevel litt travlere enn de to andre. Det planlegges forbedringer på alle strekningene, i årene som kommer.

Mens Rv7 om ett år kan åpne ny vei Sokna -Ørgenvika, skal E16 utbedres flere steder, og så kommer Haukelitunnelen langs E134, som kan bli påbegynt en gang etter 2017.

Med tunnel forventes E134 å bli den raskeste veien.