Fare for brokollaps

Statens vegvesen har 500-600 broer rundt om i landet under oppsyn på grunn av fare for korrosjon i spennkablene og brokollaps, skriver Aftenposten.

Det er kablene som bærer broene som har rustet, og ved flere tilfeller i utlandet har ført til kollaps. - Vi er veldig klar over risikoen. Derfor har vi et systematisk inspeksjonsprogram. Vi håper og tror at denne systematikken gjør at vi oppdager skader på broene. Dersom en bro styrter, vil det kunne ha katastrofale følger, fordi det er snakk om våre største, dyreste og viktigste broer, sier sjefingeniør Reidar Kompen i Statens vegvesen til Aftenposten. Han trekker fram at Drammensbroen, Mjøsbroen, Hvalerbroene, Varoddbroen i Kristiansand og Sandesundbroen i Sarpsborg som eksempler på broer med slike spennkabler her til lands melder Aftenposten. - Det er urovekkende at broer i utlandet har brutt sammen. Det er ingen enkle metoder for å inspisere denne delen av brokonstruksjonen. Vi må bore hull på kabelrøret for å sjekke om det er fylt med sement, men da er det samtidig en risiko for at vi kan gjøre stor skade på kablene. Vi tar derfor bare stikkprøver når det er direkte mistanke om feil, sier Kompen.