Nok en utenlandsk entreprenør konkurs

Det danske entreprenørfirmaet Pihl & Søn som bl a har oppført det verdenskjente Operaen og Skuespilhuset ved havnefronten i København, er konkurs. Selskapet har også store oppdrag i Norge, først og fremst for Statens vegvesen.

Eierne forsøkte å få selskapet refinansiering nok en gang, men kreditorene sa stopp etter at det ble funnet nye store tap i selskapets kontraktsportefølje.

Den Danske Bank og de tre kredittforsikringsselskaper Tryg, Atradius og Hermes holdt de siste månedene liv i selskapet, men til tross for refinansiering lyktes dete ikke å redde selskapet. Søndag 25. august var det ugjenkallelig slutt.

Bare på utenlandske prosjekter er det nedskrevet underskudd på 473 millioner danske kroner, som i følge Berlinske Tidende barberte egenkapitalen ned til 133 millioner danske kroner.

Ifølge Pihl & Søns årsregnskap for 2012 lød selskabets samlede forpliktelser på 2,1 milliarder danske kroner ved årsskiftet. Selskapet hadde da 2.300 ansatte.

Byggeindustriens redaksjon har lenge vært kjent med de økonomiske problemene i Pihl & Søn. Da vi konfronterte selskapet for en tid tilbake,  ble det sagt at dette gjaldt ikke prosjektene i Norge

Statens vegvesen for nå nok et problem de må rydde opp i når det gjelder utenlandske entreprenører. For ikke lenge siden gikk det norske datterselskapet til det finske entreprenørselskapet Destia konkurs (hadde veivedlikehold bl a i Finmark). Så i sommer kom konkursen i det østeriske storkonsernet Alpine Bau som hadde en stor jobb bl a på Fellesprosjektet ved Mjøsa. Hva denne oppryddingen vil koste gjenstår å se.

Mye av virksomheten til Pihl & Søn i Norge skjer via det islandske datterselskapet Istak. Istak er ikke konkurs.

Norske entreprenører har gang på gang kommet med advarsler til veimyndighetene om at mange av de utenlandske selskapene har gitt inn alt for lave priser. Det at de nå går konkurs, er vel svaret på det.

PS

Vi har fått en rekke henvendelser etter at vi la ut denne saken. I en SMS til redaktøren skriver en leser: Nå som det tynnes i rekkene. Planlegger samferdselsministeren nye roadshow slik at utenlandske superflinke entreprenører på nytt kan innta kongeriket? Ja, man kan saktens spørre.