Skogsholm åpnet ny jernbane

Etter nesten fem års anleggsarbeid står nå 9,5 km med ny og moderne dobbeltspora jernbane ferdig mellom Sandvika og Asker. Lørdag åpnet samferdselsminister Torild Skogsholm den nye banen.

Jernbaneverket skal bygge ny jernbane med to ekstra spor mellom Skøyen og Asker, og det er første etappe av denne utbyggingen som nå står ferdig. Utbyggingen vil fjerne dagens flaskehals på Drammenbanen og gi plass for flere tog, bedre punktlighet og kortere reisetid, skriver Jernbaneverket på sine nettsider. Stein på stein - Det er viktig å være oppmerksom på at utbyggingen på Drammenbanen handler om å legge stein på stein. Nytten av investeringene som nå er gjort mellom Sandvika og Asker, kan først innkasseres i fullt monn når vi også får bygd ut en ny og større Lysaker stasjon og en ny parallell banestrekning Lysaker-Sandvika til fire spor, påpeker jernbanedirektør Steinar Killi. - Den videre utbyggingen er i stor grad avhengig av at bevilgningene til jernbaneinvesteringer i årene framover skjer i tråd med det Stortinget vedtok ved behandlingen av Nasjonal Transportplan. Uten slike økte budsjetter må vi vurdere grundig om vi kan starte opp og binde så vidt store beløp til ett prosjekt. Det er derfor helt sentralt at vedtaket følges opp med bevilgninger i de årlige budsjetter som sikrer en optimal framdrift. Da kan Jernbaneverket fortsette dagens tempo i utbyggingen, slik at vi kan åpne hele strekningen Lysaker-Sandvika i 2011, sier Killi. Den nye strekningen Vestover fra Sandvika stasjon går gammel og ny bane parallelt. I praksis er det bygd fire nye spor på en 1,5 km lang strekning, inklusive nye bruer over E16 og Sandvikselva. To lange tunneler (3,5 og 3,8 km) bringer de nye sporene fram til Asker stasjon. På Asker stasjon er sporområdet ombygd og utvidet fra fem til seks spor med plattform. Samtidig er standarden på stasjonen hevet og tilgjengeligheten forbedret. Det var på Asker stasjon at åpningen av strekningen ble markert lørdag formiddag. Fakta om strekningen Sandvika-Asker - Total lengde: 9,5 km. - To tunneler: 3,5 og 3,8 km lange. - Nye bruer over Sandvikselva og E16. - Ombygging og utvidelse av sporområdet på Asker stasjon. - Byggestart våren 2001. - Tatt i bruk i august 2005. Offisiell åpning lørdag 27. august. - Kostnad: 3.769 millioner kroner inkl. mva.