Tredje tunnelbrann på tre uker

Brannen i Storsandtunnelen i Sør-Trøndelag var den tredje tunnelbrannen i Norge på tre uker. En mann i 20-årene mistet livet.

Tunnelbranner i Norge 2002-2013

* Branner som resulterte i alvorlig skade eller død:

* Storsandtunnelen 22. august 2013

* Vassendatunnelen 15. august 2011

* Steiggjetunnelen 7. august 2009

* Stavsjøfjelltunnelen 1. august 2009

* Eiksundtunnelen 28. juni 2009

* Naustdaltunnelen 27. juni 2009

* Follotunnelen 10. mai 2009

* Åkrafjordtunnelen 17. november 2008

* Eidsvollstunnelen 25. oktober 2006

* Storefjelltunnelen 2.sepember 2006

* Åkrafjordtunnelen: 31. januar 2006

* Oslofjordtunnelen 25. juli 2005

* Løvstakktunnelen 21. mars 2004

* I tillegg har Statens vegvesen registrert 7 branner som resulterte i lettere skader, 129 branner som ikke resulterte i personskader og 13 branner der det er uklart om noen kom til skade.

Kilde: Statens vegvesen/NTB

Politiet ble torsdag kveld ferdige med de tekniske undersøkelsene i Storsandtunnelen. Deretter ble de to ulykkesbilene fraktet ut, melder Adresseavisen.

Avhøres fredag
En mann i 20-årene fra Sør-Trøndelag omkom da hans personbil kolliderte med en polskregistrert lastebil inne i tunnelen torsdag klokken 12.14.

Det begynte å brenne i vogntoget, som fraktet ufarlig gods fra solcellesilisium-fabrikken Fesil Sunergy i Orkanger, etter kollisjonen, og det ble stor røykutvikling på stedet. Brannen ble slukket før kjøretøyene ble utbrent.

Den polske trailersjåføren kom ikke fysisk til skade, men fikk sjokk og er brakt til St. Olav hospital i Trondheim for undersøkelse. Deretter skal han avhøres av politiet i Trondheim. Avhørene skjer fredag.

– Det vil bli tatt rutinemessig avhør og blodprøve av føreren. Vi har ikke beslaglagt førerkortet enda, men det er vanlig at det blir gjort i slike saker, sier operasjonsleder Lars Melvold i Sør-Trøndelag politidistrikt til NTB.

Har kontroll
Politiets innsatsleder på stedet sier til Adresseavisen at føreren av vogntoget ble observert gående i tunnelen etter ulykken, med tilsotet ansikt.

Ingen andre ble skadd i kollisjonen som inntraff da vogntoget hadde tilbakelagt en drøy kilometer av tunnelstrekningen fra vestre ende.

Både føreren av traileren og personbilen var alene i sine kjøretøy. Det kjørte en bil bak traileren og en bak personbilen.

Skaun kommune iverksatte kriseberedskap og ordnet med mottakssted for eventuelle skadde ved Børsa samfunnshus.

Storutrykking
Alle nødetatene rykket ut til ulykkesstedet. Røykdykkere fra brannvesenet kom seg raskt inn i den nær 3,7 kilometer lange tunnelen. Brannmannskaper fra både Trondheim, Orkanger og Skaun rykket ut til ulykkesstedet.

Daglig kjører rundt 16.000 biler gjennom den 3,5 kilometer lange tunnelen, som går mellom Engan og Storsanden. Tunnelen ble åpnet i 2005, og er den lengste tunnelen på strekningen mellom Klett og Orkanger. Hvor lenge tunnelen kommer til å være stengt, er foreløpig ikke klart. Det er mulig å kjøre fylkesvei 800 om Viggja, ifølge Vegtrafikksentralen.

Tredje brannen
Torsdagens brann i Sør-Trøndelag er den tredje tunnelbrannen i Norge på mindre enn tre uker. Gudvangatunnelen er fortsatt ikke åpen for normal trafikk etter den dramatiske brannen mandag 5. august. Mindre enn en uke senere, 11. august, brant det i nok et vogntog i Byfjordtunnelen i Stavanger. Vegdirektør Terje Moe Gustavsen understreker ovenfor NRK at han ser alvorlig på brannene.

– Konsekvensene kan bli store når det brenner i tunneler. Men heldigvis har nødsystemene i tunnelene fungert brukbart. Tunnelene i Norge er trygge, men vi gjør betydelig arbeid for å gjøre dem enda tryggere, sier han.