Mangler ni millioner for å redde tømmertransporten på jernbanen

Ni millioner statlige vil redde tømmertransporten på jernbane fra Gudbrandsdalen etter at tømmerterminalen på Otta legges ned. Dessverre er det penger som ikke finnes

Etter at tømmerterminalen på Otta i Gudbrandsdalen må legges ned, står Mjøsen Skog klar til å etablere en ny terminal ved den nedlagte sponplatefabrikken i Kvam.

Det er en terminal som er nødvendig for å frakte 90.000 kubikk flis og tømmer på jernbane fra Gudbrandsdalen til industribedrifter ved Oslofjorden og i Sverige. Jernbanen er også helt avgjørende siden lastebiltransport blir for kostbart.

Gd.no skriver at det vil koste snaut 13 millioner kroner å legge det nødvendige jernbanespor til Kvam-terminalen. Av dette må staten legge ni millioner i potten. Men Jernbaneverket har ikke penger og Samferdselsdepartementet har ikke gitt noen god respons.

– Denne saken har gitt mange negative overraskelser. Den viser hvor vanskelig det er å få til gode tiltak. Dette har veldig stor betydning for hele verdikjeden i skogbruket og det er ikke snakk om store beløp, men vi er avhengige av at noen har politisk handlekraft, sier administrerende direktør i Mjøsen Skog, Erik Dahl til gd.no.

Nord-Frons ordfører Olav Røssum mener terminalen er helt avgjørende for å få avsetning for massevirket.

Han sier at kommunen og fylkeskommunen kan forskuttere noe av kostnadene dersom det kommer løfter fra Jernbaneverket og Samferdselsdepartementet om penger. Den akutte situasjonen i skogbruket tilsier nemlig at arbeidet med terminalen må starte så raskt som mulig.

Stortingsrepresentant Anne Tingelstad Wøien (SP) er klar på at dersom regjeringen vil hjelpe skogbruksnæringen, må det prioriteres ekstra til tiltak på jernbanen og dette må inn i statsbudsjettet som blir lagt fram til høsten.

Tømmerterminalen på Otta må avvikles fordi Otta Sag og Høvleri skal bruke området til andre formål. Området er heller ikke egnet for framtidas behov.