Statsråder og valg

Verken godsbransjen eller Jernbaneverket ønsker modernisering av  jernbanelinjen på Meråkerbanen i Nord-Trøndelag. Likevel svir nordtrønder-statsråd Marit Arnstad av 800 millioner kroner her, skriver NRK.

Det ble også lagt merke til at Trøndelag ble forfordelt da Nasjonal Transportplan ble lagt frem tidligere i år. Det at samferdselsministre sørger for bevilgninger til sine valgkretser er ikke nytt. Kjell Opseths milliardgaver til Sogn og Fjordane er viden kjent. Tidligere statsråd Magnhild Meltvedt Kleppa sørget også for å sikre nok penger til sin egen vei i Rogaland før hun gikk av.

I følge NRK er Meråkerbanen i Trøndelag et av de minst lønnsomme prosjektene med en estimert kostnad på 800 millioner kroner. Sammen med Trønderbanen, som den inngår i prosjekt med, er den samfunnsøkonomiske nettonytten hele 3,1 milliarder i minus, til tross for at regjeringen totalt går inn med 3,9 milliarder, skriver NRK

Likevel skal elektrifiseringen påbegynnes i første halvdel av planperioden 2014-2023, og pengene regnes dermed som sikre.

Nå har vi for vår del satt store spørsmålstegn ved måten man regner samfunnsnytte på, men vi er nok enig i at det er andre prosjekter som burde komme foran i køen.

Det at samferdselsministre tør å prioritere bevilgninger til sine hjemfylker som vi her ser, er underlig. Det er rart at statsministeren ikke setter foten ned for slikt. Det lukter av slike saker, spesielt i et valgår.

NRK minner om at samferdselsministeren er fra Skatval, et knapt kvarters kjøretur fra Hell – første stasjon på Meråkerbanen. Banen har to daglige avganger i hver retning.

– Jeg syns det er pinlig at ikke Trønder- og Meråkerbanen ble elektrifisert for 40 år siden, da resten av jernbanen gikk over på strøm, sier Arnstad til NRK.no.