Strindheimtunnelen snart ferdig

Tunnelen er nesten ferdig asfaltert og begynner å se ferdig ut på innsiden, men ennå gjenstår mye før alle tekniske installasjoner er på plass, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i prosjekt E6 Trondheim – Stjørdal. Den åpner i februar 2014, to måneder før planlagt.

Det danske firmaet KB Elektrotech har totalentreprisen på alt elektroarbeid på hele Trondheimsparsellen i prosjekt E6 Trondheim Stjørdal. Totalentreprise betyr at de har ansvar for prosjektering, innkjøp, montasje og testing av anlegg. Her inngår kabelmontasje, lys, ventilasjon, trafikkstyring, tekniske rom og skilt. KB Elektrotech har omlag 20 personer i arbeid, hvorav de fleste er polske montører. De startet montering i tunnelen 15. mai og skal være ferdig i løpet av desember 2014. Entreprisen er på 80 millioner kroner.

- Installasjonen har gått veldig bra og KB Elektrotech er veldig fornøyd både med eget arbeid og grunnarbeidet med trekkerør som er utført av Skanska, sier kontrollingeniør Håkon Neergaard. KB Elektrotech bruker norske leverandører av kabel, kabelbruer og faste skilt. Annet utstyr kommer fra Tyskland, Kroatia, Nederland og Frankrike.

Etter at tekniske installasjonene er montert skal det være en lengre testperiode med uttesting av utstyr, opplæring av driftspersonell og nødetater. Tunnelen må deretter sikkerhetsgodkjennes før åpning. Det er Vegtrafikksentralen (VTS) som skal overvåke tunnelen, og eventuelt styre stenging, lyssignaler etc. i de tilfeller det gjøres manuelt.

Med doble tunnelløp, kort avstand mellom rømningsveiene, brannslukkingsapparater, nødtelefoner og full tv-overvåkning blir Strindheimtunnelen blant de meste trafikksikre tunneler når den åpner i februar. Den er bygd etter de siste forskriftsendringene hvor kravene til sikkerhet er betydelig hevet.