Moelven Nordia avslørte fakturasvindel

Takket være solide rutiner hos regnskapspersonalet i Moelven Nordia AS på Jessheim ble et frekt forsøk på fakturasvindel på over 300.000 kroner gjennomskuet og avverget.

Kjeltringene hadde brutt opp en av Postens røde postkasser og funnet en konvolutt med en faktura fra en av Moelven Nordia AS’ leverandører. Deretter hadde de forfalsket fakturaen, endret kontonummeret og sendt den til Moelven Nordia.

Skremt over frekkheten
Direktør Trygve Toften i Moelven Nordia er skremt over frekkheten som utøves, men er glad for at han har årvåkne og dyktige medarbeidere.

- Når våre regnskapsmedarbeidere, May-Lill Brenni og Bente Limbodal, skulle behandle fakturaen oppdaget de at kontonummeret var endret siden sist uten at leverandøren hadde gitt beskjed om dette. Leverandøren ble så kontaktet for å sjekke om de hadde skiftet bankforbindelse. Det hadde leverandøren ikke. Dermed var svindelforsøket oppdaget og avverget, sier Toften.

Gode rutiner
Toften sier at det er dyktige medarbeidere og gode rutiner som reddet hans selskap fra å bli svindlet.

- Dette bekrefter at vi er i et samfunn der vi oftere enn før blir utsatt for utspekulerte metoder for tyveri. Gode rutiner og årvåkenhet er det eneste som nytter, sier Toften.

Saken er politianmeldt og under etterforskning.