Største veiprosjekt i Lillehammer siden OL

Den 1.700 meter lange traseen Storhovearmen skal gi nordre Lillehammer et nytt kjøremønster, og er det største veiprosjektet siden byen var vertskap for de Olympiske leker i 1994.

Veidekke er hovedentreprenør på den 1.700 meter lange veiarmen i Lillehammer, opplyser Gudbrandsdølen på sine nettsider.

Storhovearmen strekker seg fra krysset mellom E6 / fv. 255 Gausdalsvegen og opp til fv. 312 sør for Storhove, på nordsiden av OL-byen fra '94.

Egentlig er strekningen lengre enn 1.700 meter lang, for det skal i tillegg bygges ei 44 meter lang limtrebru fra Moelven over jernbanelinjen. Den største høydeforskjellen i traseen er fra den ene til den andre siden av jernbanen.

Les mer om Storhovearmen på Vegvesenets sider.

Med sine 1.700 meter er anlegget forholdsvis lite målt opp mot de prosjektene som har vært gjennomført og som er påbegynt på E6. Likevel er Storhovearmen det største vegprosjektet i Lillehammer siden OL.

Planen er at armen skal utløse et nytt trafikkmønster som skal gjøre at all trafikk som kom mer til eller går fra nordre bydel, blant annet høgskolen og Fakkelgården, flyter lettere, uten å gå om de eksisterende rundkjøringene, skriver GD.

Les hele artikkelen her.