Når man regner seg til fant

 

Seks av ti samferdselsprosjekter er ulønnsomme, mener forskere ved NTNU som har sett på investeringsprogrammet til den nylig vedtatte Nasjonal Transportplan. Norge skal bruke 140 milliarder kroner på splitter nye veier og jernbane. Men flertallet av prosjektene er ikke lønnsomme, melder NRK.

Tvert i mot viser regjeringens egne analyser at det i sum er snakk om røde tall i milliardklassen, med en samfunnsøkonomisk nettonytte på til sammen minus 31,8 milliarder kroner.

Legger man Finansdepartementets forutsetninger til grunn er vel det meste som skjer av samferdselsinvesteringer ulønnsomme. Med jevne mellomrom kommer forskere med utspill som mange stusser på.

Det at det er brukt mye penger på samferdselsprosjekter i utkantstrøk hvor det nesten ikke er trafikk-grunnlag, er hevet over tvil. Og mange av disse investeringene er i ren økonomisk forstand selvsagt en ulykke. Hva som vektlegges av forskere trenger ikke å være det som tjener land og folk, men selvsagt har politikerne mange ganger prioritert helt feil.

NRK.no har gått igjennom investeringsprogrammet i regjeringens nylig vedtatte Nasjonal Transportplan (NTP). I perioden 2014-2017 har 30 store prosjekter med prislapp på 750 millioner kroner eller mer oppstart. Hele 19 av disse prosjektene har negativ samfunnsøkonomisk nytte, ifølge regjeringens egne kost/nytte-analyser. Den blodrøde bunnlinjen spenner fra 30 millioner til 7, 3 milliarder kroner i minus, og utgjør altså til sammen over 30 milliarder.

– Det er åpenbart at samfunnsøkonomisk lønnsomhet ikke betyr noe i prioriteringen mellom ulike veiprosjekter i samfunnsøkonomiske analyser, sier Morten Welde til NRK.no.

Han er forsker ved Concept-programmet på NTNU og var nylig prosjektleder for en studie som så nærmere på i hvilken grad samfunnsøkonomisk lønnsomhet var bestemmende for hvilke veiprosjekter som ble prioritert i SverigeAVVISER

Samferdselsminister Marit Arnstad sier beslutninger må tuftes på mer enn lønnsomhet. Det er ikke alltid vi er enig med denne statsråden, men utbygging av samferdselsnettet i Norge betyr mye for hele samfunnsutviklingen i Norge.

Da kan både forskere og byråkratene i Finansdepartementet komme med sine regnemodeller. Skulle man ha fulgt disse rådene til punkt og prikke hadde det ikke blitt mye utvikling i dette landet.

Les reportasjen på nrk.no her:

http://www.nrk.no/valg2013/seks-av-ti-prosjekter-er-ulonnsomme-1.11192814