Optimera lanserer frivillig byggevarekjede

Optimera Handel kaster seg inn i kampen om frittstående byggevareutsalg og lanserer en ny byggevarekjede med navnet Byggi som får tilgang på en rekke Optimera-konsepter.

Fra lanseringsdagen torsdag 12. september har Byggi allerede god dekning i markedet. I ryggen får kjeden Optimera sitt omfattende produktsortiment, logistikkløsninger og markedsapparat, heter det i en pressemelding.

”Alt du trenger – gjort enkelt” er slagordet til den nye byggevarekjeden Byggi som er en såkalt frivillig kjede. Dette innebærer at kjedemedlemmene selv eier butikkene. Optimera Handel er hovedleverandør og eier kjedekonseptet.

Noe med bygg i

– Fra første stund var det klart at navnet på den nye byggevarekjeden måtte bli ”noe med bygg i”. Derfor ble det Byggi, sier direktør Lars Petter Grandahl i Optimera Handel om navnevalget.

Byggi vil bli brukt i kombinasjon med et stedsnavn som Byggi Valdres og Byggi Hunsfoss. De to butikkene er forøvrig kjedens pilotbutikker.

– Det er ikke hver dag en ny byggevarekjede ser dagens lys her i Norge. Vi starter opp i Sør-Norge og satser videre ved å ønske nye butikker velkommen i kjeden, legger Grandahl til.

Optimera Handel driver en virksomhet som omsetter årlig for godt over 600 mill. kroner og inngår i Optimera. Optimera er Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer og trelast. Optimera står også bak byggevarekjeden Montér, Optimera proffsentre og Trend-kjeden som er en kjede av bygge-, jernvare - og malingbutikker. Byggi satser som byggevarekjede og vil fra starten også ha med seg tidligere Trend-medlemmer som vil satse mer offensivt som komplett byggevareutsalg.

Forsterke posisjonen

– Kjedemedlemmene har allerede en solid forankring i sitt nærmiljø. Gjennom Byggi ønsker vi å forsterke deres posisjon med et kjedekonsept tuftet på slagordet "Der det er enklest å handle". Vi satser på et tydelig byggevarekonsept og en tilpasset markedskommunikasjon for å innfri dette, opplyser markedssjef i Optimera Handel Ann Rosalind Fredriksen.

Byggi skal tilby høy faglig kompetanse, et riktig grunnsortiment og moderne konsepter som sluttbrukeren opplever som attraktive. I konseptet "Handlelapp på SMS" kan kundene for eksempel sende ordet ”terrasse” til 2013 og i retur få en handlelapp for alt de trenger for terrassebyggingen.

– Dette er ett eksempel på hvordan vi gjør det enkelt for kunden å handle, kommenterer Fredriksen som opplyser at Byggi er et konkurransedyktig og fullverdig kjedekonsept.

Butikkene kan også ha lokalt tilpasset sortiment som for eksempel hytte og hageutstyr.

Optimera-systemer

En rekke konsepter og systemer fra Optimera-systemer blir integrert i Byggi inkludert garasjekonseptet, garasje- og terrassekalkulator samt en effektiv vareportal.

Optimera sitt omfattende logistikksystem med levering påfølgende dag fra morgen til kveld, vil også være en viktig konkurransefaktor for Byggi-kjeden. Vareutvalget blir utformet for at kundene skal finne god variasjon på utvalg og pris innenfor de ulike produktkategoriene.

Butikkene vil i tiden etter lanseringsdatoen ha fokus på å tilrettelegge for riktig varesortiment i henhold til både konseptet og markedsstrategien.