Nytt dataspill for barn om miljø

Vil du bygge bilfabrikk eller luksushotell? På den lille øya Honoloko må du stadig ta nye valg, og leve med konsekvensene. - Dataspillet viser hvordan valg i hverdagen får konsekvenser både for egen helse og miljøet, sier miljøvernminister Knut Arild Hareide.

Det er det europeiske miljøbyrået EEA som i dag lanserer dataspillet på 26 språk, deriblant norsk. Handlingen foregår på øya Honoloko, der du møter Trimharen, Energiroboten, Ressursdyret og Helsemaskinen, som hjelper deg å ta de riktige miljøvalgene. Underveis ser du hvordan dine valg slår ut forhold til blant annet helse og energibruk. Visuell læring Når du bestemmer deg for å bygge fabrikker, ser du røyken legge seg over gatene. Når du går i butikken og skal velge produkter, ser du hvordan valgene slår ut på bruk av energi. Du blir også spurt hvordan du bruker kjøleskapet, og hvordan du kommer deg til skolen. Spillet tar for seg valg som barna lett kan kjenne igjen fra sin egen hverdag, og gir tips om hvordan barna kan treffe de riktige miljøvalgene. Satser på barn Honoloko-spillet er et samarbeid mellom Det europeiske miljøbyrået og Verdens helseorganisasjons regionkontor for Europa. Dataspillet er beregnet på barn mellom 8-12 år, og er en del av EEAs bredere satsning mot barn, under vignetten Kids-Zone . -Vi håper at spillet kan bli brukt både av privatpersoner og skoler, sier miljøvernminister Knut Arild Hareide.