Rødgrønn kollektivsatsing i Oslo-regionen

De rødgrønne vil i langt større grad enn regjeringspartiene satse på kollektivtrafikken i Oslo-regionen. Fredag la de fram sitt felles forhandlingsinnspill om Oslopakke 3, der tog, bane, trikk og buss står i fokus.

34 milliarder kroner vil Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet i Oslo og Akershus bruke på vei- og trafikksektoren i regionen de 15 neste år. En forlengelse til 20 år ville gitt i alt 45 milliarder kroner. Regjeringspartienes alternativ, som ble lagt fram tidligere i år, innebærer bruk av 38,7 milliarder kroner over 20 år. Den aller viktigste forskjellen mellom oss og regjeringspartiene er at vi vil overføre penger fra bomringen til drift av kollektivtrafikken. Det betyr flere buss, tog og trikkeavganger. Den årlige driften som går over budsjettet, har vært for tung. Nå vil vi gjøre noe med dette. Vi foreslår å overføre 400 millioner per år fra bomringen til drift, mens regjeringen har lagt opp til 37, sier informasjonskonsulent Ståle Grøtte i Akershus Arbeiderparti til NTB Tunnel utenom Asker sentrum er det største enkeltprosjektet de rødgrønne legger opp til i sitt innspill om Oslopakke 3. Ellers spres investeringene på flere mindre, men lokalt betydningsfulle veiprosjekter. Annen profil Ifølge Grøtte har forslaget en markant annen profil enn forslaget fra regjeringspartiene. Vår satsing er langt større når det gjelder midler til drift av kollektivtrafikk, men vi har også funnet plass til en lang rekke veiprosjekter i Oslo og Akershus som regjeringspartiene ikke har med. Inntektene kan skaffes til veie ved en flat bompengebetaling på 20 kroner, pluss statens andel slik det fremgår av Nasjonal Transportplan, mener de rødgrønne. Det er også lagt inn 100 millioner kroner fra Oslo kommune. Foruten å overføre årlig 400 millioner kroner av bompenger til drift av kollektivtrafikk, vil Ap, SV og Sp hvert år i perioden på 15 år bruke bruke 1.030 millioner kroner til rene kollektivinvesteringer og øvrige miljøtiltak. Regjeringspartiene foreslår 810 millioner. Mens regjeringspartiene går inn for 457 millioner kroner til E18 alene, vil Ap, SV og Sp her bare bruke 165 millioner, men satser til gjengjeld 711 millioner på veiinvesteringer utenom E18, mot regjeringspartienes 633 millioner kroner i året. E18 I motsetning til regjeringspartiene har de rødgrønne partiene bevisst valgt ikke å prioritere E18 vestover fra Oslo. Det er etter deres mening en nasjonal og dermed statlig oppgave. Det er verken riktig eller mulig å få aksept for at veien likevel skal bygges med midler fra bilister i hele Oslo og Akershus-området. Det blir feil fordi det da blir svært lite igjen til annen veiutbygging og til den nødvendige kollektivsatsing, heter det i forslaget. De tre partiene vil likevel totalt bruke 2,5 milliarder til viktige miljøsatsinger i Sandvika og Asker kommune. Fakta De rødgrønne Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet i Oslo og Akershus velger å satse stort på kollektivtrafikken i Oslo-regionen i årene fremover: * De neste 15 år vil de bruke 34 milliarder kroner på Oslopakke 3: bomringen, vei- og kollektivtrafikken i regionen. De rødgrønne går inn for årlig: * overføring av bompenger til drift av kollektivtrafikk 400 millioner kroner (regjeringspartiene: 37 millioner), * kollektivinvesteringer og øvrige miljøtiltak 1.030 millioner (810), * veiinvesteringer utenom E18 711 millioner årlig (633). Follo: * 1,7 milliarder kroner til veibygging i Follo * En rekke nye bussruter i og fra Follo, flere avganger * En ekstra avgang per. time på toget OsloMoss Romerike: * 132 flere bussavganger i døgnet på Romerike * 15 minutters rute på Lillestrøm-toget * 1 milliard friske kroner til veibygging på Romerike Asker og Bærum: * E18 i tunnel forbi Asker sentrum * 15 minutters rute på lokaltoget til Asker og Drammen * 144 flere bussavganger i døgnet i Asker og Bærum