Nye krav til revisors uavhengighet

Finansdepartementet har fastsatt forskriftsbestemmelser om revisors uavhengighet. Det stilles også nye krav til etikk i etterutdanningen av revisorer. Det er svært viktig at markedsaktører og myndigheter kan ha tillit til at revisjonen utføres uavhengig av andre bånd til revisjonsklienten, sier finansminister Per-Kristian Foss.

Revisors kontroll av den revisjonspliktiges regnskaper er av sentral betydning for å sikre at informasjon til markeder og offentlige myndigheter er korrekt. Det er også avgjørende at regnskapsbrukere kan ha tillit til at regnskapsinformasjonen er pålitelig. Det er derfor viktig at revisor er en uavhengig kontrollinstans i forhold til den revisjonspliktige. - Tilliten til at revisjonen utføres uavhengig kan svekkes der revisor, eller dennes samarbeidspartner, samtidig utfører rådgivnings- eller andre tjenester for revisjonsklienten. Forskriften skal bidra til klare kjøreregler for å styrke denne tilliten, sier finansminister Per-Kristian Foss. Revisor som reviderer årsregnskap kan i dag ikke utføre rådgivningstjenester eller andre tjenester for den revisjonspliktige, dersom dette er egnet til å påvirke eller reise tvil om revisors uavhengighet og objektivitet. Revisorloven slår også fast at revisor heller ikke kan yte tjenester som hører inn under den revisjonspliktiges egne ledelses- og kontrolloppgaver. Forskriften presiserer bestemmelsene i revisorloven som begrenser revisors adgang til å utføre rådgivnings- eller andre tjenester for revisjonsklienten. Etter forskriften må ikke revisoren sette seg i en situasjon hvor det er risiko for at han vil revidere resultatet av eget arbeid, eller at revisor tar del i den revisjonspliktiges beslutningsprosess. Forskriften angir praktiske tilfeller hvor slik risiko normalt vil foreligge. Videre bestemmer forskriften at revisor skal foreta en vurdering av sin uavhengighet og objektivitet når revisor påtar seg et rådgivningsoppdrag for en revisjonsklient. Vurderingen skal kunne dokumenteres skriftlig i 5 år etter at den ble foretatt. Bakgrunnen for forskriftsbestemmelsene var erfaringer fra Kredittilsynets undersøkelse av rådgivningsvirksomheten til fem store revisjonsselskaper i 2002/2003, hvor det ble avdekket brudd på regelverket knyttet til revisors uavhengighet og objektivitet. Utenlandske finansskandaler fra noen år tilbake - hvor store selskaper hadde foretatt omfattende manipulering av regnskapene - har også aktualisert behovet for å sikre at den finansielle informasjonen fra foretakene er pålitelig. Etter initiativ fra revisorbransjen fastsettes også et krav om minst 14 timer etterutdanning innen etiske prinsipper som styrer revisors profesjonelle oppgaver og plikter i løpet av de foregående tre år. Det totale etterutdanningskravet er dermed på 105 timer.