Kluss med OPS-regnestykke

- Det er ingen ting som tyder på at OPS-modellen er vesentlig dyrere enn tradisjonell gjennomføring av vegprosjekter.

Dette sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Statens vegvesen i en kommentar til avisoppslag som kan gi inntrykk av at OPS-prosjekter vil være flere ganger dyrere enn tradisjonelle prosjekter. Det var Vegen og Vi Vegvesenets eget fagblad som torsdag hadde et oppslag om dette. Oppslaget er senere gjengitt andre steder. - Ved å sammenligne nåverdien av de fremtidige utbetalingene under OPS-modellen ser man at de reelle kostnadene for staten er tilnærmet like, understreker Aksnes. I avisen ble OPS-prosjektet E39 Klett Bårdshaug brukt som eksempel. Like kostnader De årlige betalingene til Orkdalsvegen AS dekker finansiering, prosjektering og bygging, drift i 25 år og et vedlikeholdsprogram som skal sikre at vegen overleveres til staten i god tekniske stand. Beløpene dekker også prosjektledelse, administrasjon og forsikring av vegen. Nåverdien av de fremtidige betalingene til Orkdalsvegen AS, ved bruk av den kalkulasjonsrenten som nå brukes i vegprosjekter, er på 1,3 milliarder kroner, sier Aksnes. Til sammenligning var kalkulert byggekostnad ved tradisjonell gjennomføring på 1,3 milliarder kroner (2003-verdi). I tillegg kommer ca. 17 millioner (2003-verdi) i årlige drifts- og vedlikeholdskostndader. Offentlig Privat Samarbeid OPS står for Offentlig Privat Samarbeid og medfører at større og mer helhetlige utbyggingsoppgaver overføres til private. OPS innebærer at et privat selskap prosjekterer, finansierer og bygger vegen for så å drive og vedlikeholde den i en driftsperiode på 25 år. OPS-selskapet får betalt for investeringen og drift/vedlikehold gjennom årlige betalinger fra staten.