Trenger vi så mange farlige vogntog?

Vi er veldig fornøyd med at myndighetene nå intensiverer kontrollen med tunge kjøretøy. Tallet på vogntog øker på norske veier. Nå går diskusjonen høyt om de nye monstervogntogene på 25 meter og som kan veie opptil 60 tonn.

Dette kan gi færre lastebiler på veiene, skjønt alle synes ikke å være sikker på det. Et tankekors er ellers alle de tomme vogntogene som kjører på norske veier.

De kontrollene veimyndighetene har hatt, avslører at det er farlige mangler med mange vogntog. I kontroller på Hardangervidda er det avdekket at mange vogntog kjører med for varme bremser. Når man skal ned Måbødalen, kan det fort gå galt om bremsene blir for varme. Vi har også merket oss debatten om utenlandske vogntog med svake motorer, bremsesystemer og dårligere standard generelt. Mange utenlandske sjåfører synes ellers å slite på norske trange, svingete og bratte veier.

Ellers må det være en fallitterklæring for regjeringens jernbanesatsing at godstransporten med vogntog øker i Norge, mens jernbanens andel stuper.

Men skal man få varene frem er det ikke mulig å stole på togene. Det er for mange forsinkelser. I år har vi opplevd at sentrale banestrekninger har vært stengt i dagevis på grunn av problemer med sporet. Det skyldes værforholdene som blir stadig tøffere.

For næringen gir modulvogntogene den fordelen at de tar to containere, som kan flyttes direkte over fra tog. Dette kan selvsagt være mer fleksibelt enn i dag, men stanser et tog er det ikke alltid at det skjer nær en vei – og det blir mye plunder og heft (og kostbart) om man skal basere seg på å flytte containere over store avstander til nærmeste vogntog.