Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Trenger vi så mange farlige vogntog?

Publisert: 20.08.2013 08:00. Sist endret: 27.11.2013 20:58.

Vi er veldig fornøyd med at myndighetene nå intensiverer kontrollen med tunge kjøretøy. Tallet på vogntog øker på norske veier. Nå går diskusjonen høyt om de nye monstervogntogene på 25 meter og som kan veie opptil 60 tonn.

Flere nettledere

  • Fotballskandalen som må konsekvenser
    24.02.2021
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
    24.02.2021
  • En klar oppfordring til byggenæringen
    22.02.2021
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
    21.02.2021
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
    19.02.2021
  • Næringens aktører leverer
    17.02.2021
  • Går vi mot nok en vår med store private investeringer?
    16.02.2021
  • Free seating - i hele landet
    16.02.2021
Les flere

Nettleder

Fotballskandalen som må konsekvenser

Les også:

  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
  • Næringens aktører leverer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Jan Eldegard Hjelle

«Bygningsanatomi og endringsdyktighet»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
  • Vi må tenke nytt om miljø
    Sverre Molvik
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Politihuset i Oslo må totalrehabiliteres - kan koste tre milliarder kroner
  • Fotballskandalen som må konsekvenser
  • Snart åpnes nytt nullutlipps-laboratorium i Trondheim
  • Økt antall koronalovbrudd i Innlandet
  • Veidekke mener flere jenter må velge bygg og anlegg
  • Far og sønn fikk fengselsstraff for ulovlig bygging i strandsonen
  • Anbefaler sidestilte entrepriser på Sjukehuset Nordmøre og Romsdal
  • Innlegg: Takk også til Ola, Kari, Piotr, Inge - og alle dere andre som bygger landet
  • Stormen Frank ødela flere vibrasjonsdempere på Hålogalandsbrua
  • Innstramming av karantenehotellordningen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet

Flere kontrakter

  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
  • WSP Norge utvikler pilotprosjekt for Omsorgsbygg
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorPer Helge Pedersen

Dette kan gi færre lastebiler på veiene, skjønt alle synes ikke å være sikker på det. Et tankekors er ellers alle de tomme vogntogene som kjører på norske veier.

De kontrollene veimyndighetene har hatt, avslører at det er farlige mangler med mange vogntog. I kontroller på Hardangervidda er det avdekket at mange vogntog kjører med for varme bremser. Når man skal ned Måbødalen, kan det fort gå galt om bremsene blir for varme. Vi har også merket oss debatten om utenlandske vogntog med svake motorer, bremsesystemer og dårligere standard generelt. Mange utenlandske sjåfører synes ellers å slite på norske trange, svingete og bratte veier.

Ellers må det være en fallitterklæring for regjeringens jernbanesatsing at godstransporten med vogntog øker i Norge, mens jernbanens andel stuper.

Men skal man få varene frem er det ikke mulig å stole på togene. Det er for mange forsinkelser. I år har vi opplevd at sentrale banestrekninger har vært stengt i dagevis på grunn av problemer med sporet. Det skyldes værforholdene som blir stadig tøffere.

For næringen gir modulvogntogene den fordelen at de tar to containere, som kan flyttes direkte over fra tog. Dette kan selvsagt være mer fleksibelt enn i dag, men stanser et tog er det ikke alltid at det skjer nær en vei – og det blir mye plunder og heft (og kostbart) om man skal basere seg på å flytte containere over store avstander til nærmeste vogntog.

Nøkkelord:

Leder
 

Far og sønn fikk fengselsstraff for ulovlig bygging i strandsonen

 

Politihuset i Oslo må totalrehabiliteres
- kan koste tre milliarder kroner

 

Stormen Frank ødela flere vibrasjonsdempere på Hålogalandsbrua

 

Anbefaler sidestilte entrepriser på Sjukehuset Nordmøre og Romsdal

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen