Ørje tollsted

Ørje tollsted

Sted: Ørje

Prosjekttype: Nybygg

Bruttoareal: 1.740 kvm

Byggherre: Statsbygg

Oppdragsgiver:
Toll- og avgiftsdirektoratet

Totalentreprise: Askim Entreprenør

Kontraktssum eks mva:
49 mill. kroner 

Prosjektkostnad: 118 mill. kroner

Byggherreombud og SHA-koordinator: A. L. Høyer Askim

Ansvarlig søker: Moderno

Arkitekt: Enerhaugen Arkitektkontor

LARK: Blå Landskapsarkitekter

Rådgivere: I tillegg Statsbyggs interne ressursgruppe har disse bidratt: RIB: Cowi - Brann: Michel Blümlein - RIA: Brekke & Strand Akustikk - RIE, RIV: Caverion

Underentreprenører/leverandører: Industribelegg: Acrylicon - Asfalt: Veidekke Industri - Betongsaging: Askim Betongsaging - Sandwich-
elementer: Balex Metal - Badstue: Høyer Badstue - Bommer/skilt: BD Samferdsel - Steinknusing: Bergquist Maskin og Transport – Div. utomhus-
arbeider: Eidsberg Utemiljø - Hulldek-
ker: Contiga - Matter inngangsparti: Fagprofil - Dører: Daloc - Radon-
sperre: Borge MiljøService - Rullegitter: Constructor - VVS: Askim & Mysen Rør - Rystelsesmåling: NexConsult - Heve/ senkevegg: Tormax - Solskjerming: Hella Solskjerming - Himlingsplater: Sørlie Prosjektinnredning - Taktekking: Loggia Tak - Veiarbeider: Svevia - Stål: Tata CBS Nordic - Vinduer: NorDan - Veimerker: A-Merking - Betongprodukter: Melbye - Veirekkverk: Veisikring - Benker / krakker: Grimstål

Med den nye tollstasjonen på Ørje er de håpløse og ineffektive arbeidsforholdene borte. Nå står et moderne tollsted rustet til å møte en stadig økende trafikk fra Europa - med i snitt 350 klareringer av vogntog i døgnet.

Den nye tollstedet er bygget ut med langt bedre logistikk, flere biloppstillingsplasser, kontorer og nødvendige fasiliteter. Men det viktigste nye elementet er den store kontrollhallen, der det er mulig å saumfare to vogntog innendørs samtidig.

Godskontrollen har ikke fungert skikkelig. Det har vært køer på flere hundre meter langt inn i Sverige i påvente av våre kontroller. Nå har vi 39 oppstillings-
plasser for vogntog, 38 plasser for personbiler, og kan foreta all kjøretøy-
kontroll under tak i den nye kontroll-
hallen. Det var nesten uforsvarlig når vi tidligere måtte stå ute i all slags vær og vind langs en trafikkert E6 mens vi foretok kontrollene, forteller kontorsjef Gro Lene Gundelsby på Ørje tollsted.

En gang et samarbeid
Allerede på midten av 90-tallet forelå de første planene om en utvidelse. Den gang som et felles norsk-svensk tollsted, og med like store arealer liggende på hver side av grensa. Etter mange runder trakk söta bror seg ut i 2008, men har nå planer om en ny og større svensk tollstasjon noen hundre meter fra selve grensen. 

Stor tomt
Nå er altså Statsbygg eneste byggherre, med Toll- og avgiftsdirektoratet som formell oppdragsgiver.

– Vår utfordring er alltid budsjettet – å få inn gode tilbud innenfor de rammene vi har fått tildelt, og få gjennomført det til avtalt tid, sier Statsbyggs prosjekt-
leder Liv Svenning.

– Statsbygg eide kun en mindre del av tomta. Resten ble kjøpt av private grunneiere til dette prosjektet, og for en eventuell utvidelse dersom behovet skulle øke, sier hun om den nå 30 mål store tomta.

Arkitekter etter forprosjektfasen er Enerhaugen Arkitektkontor.

– Det forelå mange føringer i byggeprogrammet og rombeskrivelsene. Men det var mange brukermøter der vi måtte sette oss inn i problemstillingene, for å få forståelse for utfordringene knyttet til hvilke oppgaver som skulle løses av de forskjellige ansatte. Infrastrukturen i kontrollhallen er godt beskrevet, for oss gjaldt det å få definert kravene fra Statsbygg ned på tegninger slik at det kunne bygges, forklarer Ines Habrecht i Enerhaugen Arkitektkontor.

I grenseland
Tollstasjonen ligger på samme sted som før, men er utvidet kraftig i vest og mot nord. For totalentreprenør Askim Entreprenør innebar det i første omgang mye arbeid med rydding, fjellsprenging og massebalanse.

– Oppstarten for oss var i april 2012. Store deler av anleggsområdet ligger faktisk helt inntil svensk grense. Vi har tatt ut ca. 55.000 kubikkmeter løsmasser, og samme volum med sprengt fjell. Alt er knust på stedet, omskiftet og gjenbrukt i området. Som erfarne maskinentreprenører med mange store anleggsjobber bak oss, er en slik jobb på et 30 mål stort tomteområde midt i blinken, forklarer prosjektleder Roy Dybedahl i totalentreprenør Askim Entreprenør.

Kontrollhallen
Håndteringen av steinmassene fortsatte mens byggingen av kontrollhallen begynte. Den har en grunnflate på 1.250 kvm, i tillegg en mesanin (som var med som en opsjon) på 490 kvm. Med to større og en mindre port, kan man ta inn inntil to vogntog samtidig i tillegg til personbiler for kontroll. Hallen har underlys i gulvet for å lette kontrollmulighetene, og en heve/senke-skillevegg mellom personbiler og vogntog.

I første etasje ligger også kontorer, samt oppholdsrom for passasjerer dersom en buss blir tatt inn for full gjennomgang. Her ligger også flere visitasjonsrom. Det er egne låsbare rom, utstyrt kun med betongbenker, men har allikevel et noe lavere sikkerhetsnivå enn fengselsceller. I mesaninen ligger tekniske rom, garderober og et etterlengtet møterom for de nesten 50 ansatte på Ørje tollsted. Hele bygget følger TEK10 og Statsbyggs miljømål, og tilfredsstiller dagens krav til universell utforming.

I løpet av de siste ti årene skal trafikken over Ørje ha økt med 50 prosent; i 2011 passerte mer enn en million kjøretøyer grensestedet. Et tollsted er derfor i høyeste grad også et samferdselsanlegg.

– Planlegging og forberedelser med prosjekteringsgruppa er et resultat av viktig samarbeid, ikke minst med innspill fra Statens vegvesen og fra tolletaten selv. Det gjelder å finne et logisk og effektivt kjøremønster ut og inn av området, påpeker Svenning. Hele 22 mål av tomta er asfaltert.

Underveis i prosessen ble det besluttet å øke antallet plasser for vogntog fra de opprinnelige 28 til 39 plasser. En viktig aktør i planleggingen av logistikken i utom-husområdet var Blå landskapsarkitekter.

Askim Entreprenørs kontrakt er på 49 millioner eks. mva. Kostnadsrammen for hele prosjektet ligger på ca. 117 millioner kroner.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter