Hardangerbrua åpnet - se bildekarusell

Det ble som ventet en folkefest da Hardangerbrua åpnet lørdag. Over to tusen mennesker var samlet for å feire åpningen av Norges lengste hengebru.

Fakta om Hardangerbrua

* Hardangerbrua ble åpnet lørdag 17. august. Den er Norges lengste hengebru.

* Brua erstatter ferjesambandet Bruravik-Brimnes, som nå legges ned. Trafikken mellom Oslo og Bergen over Hardangervidda kan nå gå ferjefritt.

* Det er store dimensjoner over brua. Tårnene rager 202 meter over fjorden, og hovedspennet er 1.310 meter. Seilingshøyde for skip er 55 meter.

* Brua får ett kjørefelt i hver retning i tillegg til gang- og sykkelvei.

* Kostnadene er 2,5 milliarder 2013-kroner. Bilistene skal betale det meste gjennom bompenger.

* For en personbil blir prisen 150 kroner, mens store biler må ut med 600 kroner. Opp til 50 prosent rabatt er mulig ved forhåndsbetaling.

* Bilistene kommer ut på brua gjennom tunneler på begge sider. På vei mot Bergen kommer bilistene rett inn i den 7,5 km lange Vallaviktunnelen når de har kjørt over brua.

– Hardangerbrua er inngangen til en ny tid for Hardanger, sa kommunalminister Liv Signe Navarsete (Sp) da hun åpnet den 1380 meter lange brua lørdag ettermiddag.

Brua har fått en prislapp på 2,5 milliarder kroner når den nå står ferdig.

Knytte sammen
Både Navarsete og lokale ordførere som deltok i åpningen, var opptatt av at kommunene i indre Hardanger nå blir knyttet nærmere sammen.

– Det har vært sterk vekst på Vestlandet de siste årene, men veksten har ikke vært like sterk i de indre kommunene, sa kommunalministeren. Hun oppfordret næringslivet til å benytte seg av de mulighetene brua gir.

– Brua skal skape et større arbeidsmarked, knytte kommunene nærmere sammen og få flere til å komme og bosette seg her, sa hun.

Stor markering
Det var lagt opp til omfattende markering med kulturprogram for å feire landets lengste hengebru. Folk fra kommunene rundt brua hadde lagt opp til å feire dagen som en 17. mai, og det var tett med bunader blant de frammøtte. Været viste seg også fra en god side med sol og varme, selv om det kom noen få regndrypp før selve åpningen.

Fra tidlig på morgenen ble brua åpnet for fotgjengere og syklister, og mange hundre tok turen over før det offisielle åpningsprogrammet begynte.

Etter at Navarsete hadde klippet snoren ved 13-tiden, kjørte en kolonne med veteranbiler og inviterte gjester over brua. Litt senere ble brua åpnet for vanlig trafikk.

Raskere Oslo – Bergen
Den nye brua gir en kortere og raskere vei mellom Oslo og Bergen. Et minus for trafikken på vinterstid er at Hardangervidda ofte kan bli stengt. For å lage en sikker vintervei er det et sterkt ønske å få bygget en tunnel under deler av vidda.

Etter at brua nå er på plass, oppfordret Navarsete folk rundt Hardangervidda til å fortsette arbeidet for Hardangertunnelen.

Ikke bare jubel
Arbeidet for en bru har pågått i mange år. Stortinget sa nei i 1996, men ti år etter lyktes det bruforkjemperne å få gjennomslag. Lørdag dominerte glede og begeistring blant de frammøtte, men brua har også møtt kritikk, blant annet fra naturvernhold.

Prisen for å kjøre over brua er 150 kroner for personbiler og 600 kroner for tyngre kjøretøy. Dette er kritisert av lastebileiere som sier at det blir billigere å velge andre veier mellom øst og vest.

Blant de frammøtte som ikke var så glade, var en gruppe fra Elektroarbeidernes Fagforening i Hordaland og Sogn og Fjordane. «Bygget med sosial dumping», sto det på en transparent som var stilt opp ved festplassen.

Elektrikerne hevder utenlandske elektrikere som har jobbet på brua, er utnyttet av underentreprenører.