Samferdselsministeren åpnet verdensrekord-bru

Onsdag åpnet samferdselsminister Torild Skogsholm den 117 meter lange Nybergsund-brua i Trysil.

Hun klipte over snora sammen med Trysils ordfører Ole Martin Norderhaug og regionvegsjef Sidsel Sandelien. Den nye bru utgjør sammen med to nybygde kryss på hver side av Trysilelva en ny og bedre ferdelsåre for trafikken i regionen. Samtidig betyr nybrua en bedring av miljøet i Nybergsund og Trysil sentrum hvor særlig tungtrafikken har vært et miljøproblem. Selve brua er bygget i tre. Det er brukt nesten 450 kubikkmeter tre i brudekket og buekonstruksjonene i det som sannsynligvis er verdens lengste spenn med massive buer. Fakta Nybergsund bru er en 117m lang trebru, total bredde mellom rekkverkene: 9,75m. Til prosjektet hører også: * tilstøtende veg på hver side av brua, total lengde på ca. 600m. * på vestsiden av elva et nytt kanalisert kryss med riksveg 26 * på østsiden av elva rundkjøring i kryss med riksveg 26/fylkesveg 572 Hovedentrepenør: Betonmast Entreprenør AS Underentrepenør: Moelven AS som har levert og montert overbygningen på brua Totalbudsjett: 45,4 mill. 2005-kroner. Brukostnaden utgjør i underkant av 50 prosent. De reelle kostnadene vil bli som budsjettert, muligens med en liten besparelse. Det er brukt 263 kubikkmeter plank til brudekket, og 192 kubikkmeter limtre til buekonstruksjonen. Limtrebuene har en lengde på ca. 38,5 meter hver, så vidt Statens vegvesen kjenner til verdens lengste spenn med massive buer. Anlegget startet opp 30. august 2004. I tillegg til å løse et framkommelighetsproblem for gjennomgangstrafikken på riksveg 25, vil åpningen av den nye brua føre til vesentlig mindre trafikk på fylkesveg 572 gjennom Trysil sentrum (miljøgata), hvor særlig tungtrafikken representerer et stort problem.