Brofest koster bilistene tre millioner

Statens vegvesen hyrer inn et eventbyrå fra Oslo for å lage folkefest i Hardanger. Regningen på tre millioner kroner får bilistene, skriver Bergens Tidende.

- Når sluttet vi med skolekorps og 200 skoleboller? Hvorfor har vi erstattet lokale krefter med striglede PR-byrå fra Oslo til millioner av kroner? Jeg tror dette koster mer enn det smaker, sier Peter Christian Frølich, Høyres tredjekandidat i Hordaland til Bergens Tidende.

Han reagerer kraftig på at Statens vegvesen betaler eventbyrået 6. sans 2,9 millioner for å arrangere åpningsfesten i morgen.

- Jeg unner virkelig Hardanger en skikkelig fest, men jeg tror de kunne fått et billigere og bedre arrangement ved å bruke lokale krefter, fortsetter Høyre-politikeren.

Les også: Ikke dagmulkt til Vegvesenet på Hardangerbrua

- Bare en promille

Lørdagens åpningsarrangement er dimensjonert for 5.000 besøkende. Som en del av avtalen med Statens vegvesen setter eventbyrået opp 58 gratisbusser for å frakte folk fra Granvin, Ulvik, Eidfjord og Kinsarvik til brotårnet i Vallavik, hvor scene og storskjerm er i ferd med å rigges opp.

Bompengeselskapet Hardangerbrua AS betaler festlighetene, men er helt ukjent med kostnadene, skriver Bergens Tidende i sin artikkel.

Her vil det bli rundt to timer med intervjuer, taler og underholdning, alt sammen ledet av konferansier Arne Hjeltnes. Klokken 12.30 avsluttes det hele med at Sp-leder Liv Signe Navarsete klipper snoren som offisielt markerer at broen er åpnet.- Tre millioner for dette er mye penger. Men det er knyttet mye prestisje til disse åpningene, og da sitter pengene løst, sier Frølich.

Kritikken avvises tvert av Statens vegvesen, representert ved assisterende prosjektleder Bente Aase.

- Dette er én promille av prosjektkostnadene. Jeg synes ikke det er avskrekkende i det hele tatt. Dette er et stort prosjekt som mange har ventet på svært lenge. Jeg synes det er litt underlig at noen ikke unner dem inne i fjorden dette, sier Aase, og viser til at byggekostnaden er på 2,5 milliarder kroner.

Les mer om Vegvesenets brofest her.

20.000 passeringer

- Statens vegvesen er blitt fartsblinde av alle milliardene de forvalter. Problemet er ikke de tre millionene til dette konkrete eventbyrået, men at det er blitt vanlig at konsulenter skal betales millioner i forbindelse med samferdselsprosjekter, uttaler Frølich til Bergens Tidende.

- For å dekke inn tre millioner kreves det at 20.000 biler passerer broen til en bompengepris på 150 kroner, eller skatteinntektene fra cirka 20 skattebetalere hvert år. Det er ikke lite penger. Når en i tillegg tenker på hvor mange samferdselsprosjekt som åpnes hvert år, så frykter jeg at vi sløser bort mange millioner kroner, sier Høyre-politikeren.Statens vegvesens representant sier de har vært opptatt av å holde et nøkternt kostnadsnivå, og at det derfor kun benyttes lokale artister.

- Ingen store rikskjendiser kommer. Det er for dyrt, og da ville det kommet for mange folk for å se på. Vi har vært bevisst på at det ikke skal koste altfor mye. Ja, vi har vært nøkterne, sier Aase, som legger til at de 2,9 millionene også inkluderer lunsj til 250 gjester, samt sikkerhetstiltak.

Lokal innsparing

- Åh, du verden! Koster det 2,9 millioner kroner? Det var jeg ikke klar over, sier en overrasket Lisbeth Bygstad Celik.

Hun er samfunnsplanlegger i Eidfjord kommune og ansvarlig for den lokale delen av brofeiringen, et samarbeidsprosjekt mellom fem kommuner.

Etter at Statens vegvesen sitt arrangement er over, fortsetter festen med tre arrangement i Eidfjord. Først et i Eidfjord sentrum fra klokken 13 til 19, hvor blant annet Odd Nordstoga underholder. Deretter et kulturprogram i idrettshallen, før det hele avsluttes med dans til langt på natt.

Pris for alt sammen? 900.000 kroner.

Celik forteller at de aldri vurderte å hyre inn et eventbyrå.

- Vi er så flinke her inne at det klarer vi fint selv. Jeg tror også det er en fordel å være lokalt kjent når du skal arrangere et slikt arrangement, sier Celik, som ikke vil kritisere Statens vegvesen sin pengebruk.

- Broen har kostet 2,5 milliarder. Da blir ikke dette de store summene. Folk har ventet på den broen i 40 år. Om en bruker litt penger på å feire seg selv så synes jeg faktisk ikke det er kritikkverdig.

Les også: Klart for folkefest i Hardanger