Flere tunneler under Oslo

Skal man løse de store utfordringer vi vil få i kollektivtransporten i og rundt Oslo, må det bygges mye under bakken. Nå har Samferdselsdepartementet endelig gitt klarsignal til at det utarbeides en stor konseptvalg-utredning som kan gi en revolusjon for skinnegående transport i hovedstadsområdet.

Dette vil få betydning for all jernbanetrafikk som går via Oslo.

- Dersom vi skal nå målet om at veksten i persontransporten i hovedstadsområdet skal tas med miljøvennlige løsninger, må kapasiteten i kollektivtransportsystemet utvides. Det er ikke nok areal til å ta unna veksten bare ved å legge forholdene enda bedre til rette for mer busstransport, sier samferdselsminister Marit Arnstad. Vi er enig. Det må komme både ny jernbanetunnel og ny T-banetunnel.

Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus har vokst med drøye 40 prosent den siste tiårsperioden Veksten fremover vil eksplodere. Men snart når man taket på kapasitet.

Arbeidet med konseptvalgutredningen skal ferdigstilles tidlig i 2015. Deretter skal utredningen gjennom en ekstern kvalitetssikring (KS1). Utredningsarbeidet vil være et viktig grunnlag for prioriteringer i Nasjonal transportplan 2018-2027.

Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter AS skal gjennomføre utredningsarbeidet i fellesskap. Jernbaneverket skal lede arbeidet.