IKEA lanserer egen hijab

IKEA-kjeden introduserer nå sin egen hijab med firmalogo. Målet er å gjøre det lettere for muslimske kvinner å søke jobb.

Foreløpig er hijaben bare tatt i bruk i Storbritannia, men kan dukke opp i Norge. Ideen er helt fersk. Vi ønsker å snakke med de muslimske ansatte først for å høre deres synspunkter på IKEA-hijaben, før vi eventuelt tilbyr hodeplagget til dem som ønsker å bruke det, sier PR- og informasjonsssjef Camilla Lindemann til Dagsavisen. IKEA tillater i dag sine ansatte å bruke hvilke hodeplagg de selv vil, som hijab og turban. IKEA-hijaben er spesialdesignet og har varhuskjedens egen logo. Fagforbundet Handel og Kontor er positiv til ordningen. Informasjonssekretær Ove Magnus Halkjær mener en slik hijab er et signal om at arbeidsplassen er åpen og inkluderende, og at også muslimske kvinner kan søke jobb der. Religionsforsker Kari Vogt ved Universitetet i Oslo synes også ordningen er positiv. 65 prosent av de spurte i en undersøkelse Dagsavisen gjennomførte for halvannet år siden, svarte at de ikke ville reagert på å bli betjent av en butikkansatt med skaut. 17,5 prosent svarte at de ville reagert negativt, mens 16 prosent svarte at de kanskje ville reagert negativt. Hijab er et hodeplagg muslimske kvinner går med for å dekke håret. Hijab er ikke et religiøst plagg i seg selv. Muslimene har med hijab videreført en skikk fra jødiske og kristne kvinner.