Ja til bedre utnyttelse av tømmerbiler

Samferdselsminister Torild Skogsholm har uttalt til Trønderavisa at hun åpner for en prøveordning hvor tømmervogntog kan kjøre med en totalvekt på opptil 56 tonn på utvalgte strekninger.

- Dette betyr bedre konkurranseevne for norsk skogindustri, som eksporterer til det internasjonale markedet. Dette vil gi positive ringvirkninger for en rekke skogrelaterte arbeidsplasser i distriktene. Det er et positivt signal fra statsråden, sier direktør i Transportburkernes Fellesorganisasjon, Ole A. Hagen. - At det nå åpnes for en slik prøveordning med 56 tonn totalvekt, er bra for konkurransekraften, miljø og trafikksikkerhet, leghger han til. Frem til nå har norske tømmerbiler ikke hatt lov til å utnytte de 22 meter lange kjøretøyene optimalt, på grunn av en totalvektgrense på 50 tonn. Det har blant annet medført at kortere biler med høyere lass, ofte er blitt brukt istedenfor de mer stabile 22 meter lange vogntogene. Søkte om økning På vegne av skognæringen søkte Transporbrukernes Fellesorganisasjon (TF) Vegdirektoratet om å øke vektgrensen for tømmervogntog. Søknaden ble sendt i 02.04.03. Søknaden om økt totalvekt var en oppfølging av TFs henvendelse til Vegdirektoratet i 1997. TF foreslo en forskriftsendring som innebærer 56 tonn totalvekt for 7-akslede, 22 meter tømmervogntog på veier som i dag har 10 tonn tillatt aksellast. Totalvektsøkningen vil ikke medføre overskridelse aksel- og boggilaster innenfor dagens gjeldende kjøretøyforskrifter. I Norge har skognæringen hatt dispensasjon til å bruke 22 meter tømmervogntog siden 1984. Sverige og Finland er de største konkurrentene til vår skognæring. Disse landene har 20-25 % lavere nasjonale transportkostnader enn Norge. Dette skyldes i hovedsak nasjonale vektbestemmelser. Sverige og Finland innførte 56 tonn i 1990, og økte dette til 60 tonn i 1993. Lønnsomt for både samfunnet og næringslivet Totalvekt på 56-tonn for tømmervogntog vili føge TF ha flere positive effekter: * Bedre miljø. Dagens CO2-utslipp vil reduseres med 3 200 tonn årlig, fordi bilene blir utnyttet bedre. * Bedre trafikksikkerhet. Årlig kjørelengde for tømmervogntog reduseres med 2,3 mill. km. Lasshøyden reduseres med inntil 0,8 meter i forhold til dagens 18,75 m vogntog. * Bedre kjøreegenskaper. Forsøk og erfaring viser klart bedre stabilitet og kjøreegenskaper for 22 meter lange vogntog, sammenliknet med 18,75 meter vogntog. Økonomiske vurderinger Endringen medfører en bedre og naturlig utnyttelse av en allerede eksisterende kjøretøypark, og bidrar dermed til å bedre skognæringens økonomi og konkurransesituasjon. TF har beregnet at det i verdikjeden vil spares ca 40 mill. kr i årlige transportkostnader ved å tillate 56 tonn totalvekt for nevnte vogntog på veier som i dag har 10 tonn tillatt aksellast. I første omgang vil prøveordningen ikke få tilsvarede økonomisk betydning, fordi mange broer foreløpig ikke er tilpasset 56 tonn. Endringen medfører redusert veivedlikehold. Vegdirektoratets forsøk viser at et 7-akslet, 22 meter langt vogntog med 56 tonn totalvekt forårsaker mindre slitasje på veien enn dagens 6-akslede vogntog på 18,75 meter med 50 tonn totalvekt.