Spania gjennomgår sikkerheten på jernbanen

Spanske myndigheter gjennomgår sikkerheten på hele landets jernbanenettverk etter avsporingen som kostet 79 mennesker livet.

– Vi er i gang med en gjennomgang av alle instrukser og sikkerhetssystemer, inkludert fartsgrensene, på jernbanen. Og da mener jeg hele jernbanenettverket, sa samferdselsminister Ana Pastor i nasjonalforsamlingen fredag.

Høy fart og menneskelig feil har fått skylden for Spanias alvorligste togulykke på mange tiår ved Santiago de Compostela i juli.

Men ulykken har også ført til kritiske spørsmål om høyhastighetsnettverkets signalanlegg og sikkerhetssystemer.

I høringen sa Pastor at hun har hentet inn konsulenter som gjennomgår fartsgrensa på hver eneste jernbanestrekning i hele Spania for å hindre at en slik tragedie skjer igjen.

Det spanske jernbanenettverket opererer med linjer som utelukkende er for høyhastighetstog, med avanserte sikkerhetssystemer, parallelt med konvensjonelle linjer som ikke har like strenge automatiske stoppsignaler.

Noen høyhastighetstog bruker begge typer linjer, noe som innebærer at lokføreren må skifte fram og tilbake mellom de to systemene.

Spania har i de siste 20 årene investert 45 milliarder euro i et av verdens mest sofistikerte nettverk for høyhastighetstog.

Francisco Garzón, som var lokfører på toget som sporet av, er siktet for uaktsomt drap på 79 mennesker. Han er løslatt mot kausjon.