Kontroller vogntogene

Selvsagt skal alle tunnelene vi har i Norge settes i forsvarlig stand – og selvsagt må vi bevilge de pengene som er nødvendig for at vi skal få den sikkerheten vi alle krever. Men uansett god vilje og gode forsetter vil det ta tid før vi får den standard som EU har satt.

Vi forventer selvsagt at veimyndighetene nå setter de nødvendige ressurser inn for å gjøre noe med alle dødsfellene. Men i tillegg må man innføre et helt annet og bedre kontrollregime for tynge kjøretøy.

Sjåføren av lastebilen som tok fyr i Gudvangatunnelen, har blitt siktet etter at det har vist seg at bilen hadde store tekniske problemer lenge før den kom til tunnelen. Dette har satt kompetanse og teknisk utstyr på utenlandske lastebiler på dagsorden. Vi er helt enig med Norges Lastebilforbund (NLF) om at disse utenlandske bilene må underlegges en langt strengere kontroll enn det vi ser i dag. Bilene må kontrolleres når de kommer inn over grensen, og de bør kontrolleres hyppig også mens de er i landet.

I løpet av denne sommeren har vi sett mye hasardiøs kjøring med tunge kjøretøy. Dessverre er det utenlandske vogntogsjåfører som fremstår som verstinger. For min del har jeg selv blitt forbikjørt av utenlandske trailere i Gudbrandsdalen – og det på partier som ikke er egnet for forbikjøring. For min del holdt jeg fartsgrensene, men det var for sakte for de utenlandske sjåførene.

Muligens har mange av disse sjåførene et press over seg. De skal rekke frem med last eller for å hente last – og skjer det noe med bilen er det ikke snakk om å stoppe. Man kjører til det stopper av seg selv. Det kan være fatalt.

Stadig hører vi om at UP har kontroller på rette veistrekninger hvor det er lett å kjøre noen kilometer for fort. Selvsagt skal man ta alle som kjører for fort, men likevel har det kanskje vært en bedre prioritering å konsentrere seg om de virkelig farlige trafikantene. Blant dem er det ofte utenlandske trailersjåfører.