Maler vindturbiner for å unngå fuglekrasj

Malingseksperimentet skal gjøre vindturbinene mer synlige for fugler.

Prosjektet INTACT, som er et samarbeid mellom flere aktører i kraftbransjen og forvaltningen, har som mål å få bekreftet om kontrastmaling kan føre til mindre fugledød i vindparker på land og til havs.

For å hindre kollisjoner med de store fuglene som havørn, skal fire vindturbiner få ett av tre rotorblader malt svarte. Hvert år kolliderer et antall havørn med rotorbladene, og blir funnet døde på bakken. For å hindre kollisjoner med de mindre fuglene, som den lokale Smøla-lirypa, skal forskerne undersøke om økt kontrast på nederste del av turbintårnet kan føre til at dette problemet reduseres.

- Mindre fugler som ryper og ender flyr lavere enn for eksempel havørn, og vi tror at mer synlige turbintårn kan hindre kollisjon, forklarer Iuell.

Ifølge Statkraft har det aldri tidligere blitt gjennomført et slikt forsøk med så grundig vitenskapelig oppfølging.

- Siden Smøla vindpark sto ferdig i 2005 er det lagt ned utallige forskningstimer, og få andre steder i verden har man lignende kunnskap om fuglers atferd i nærområdet til vindkraftproduksjon, sier biolog og senior miljørådgiver Bjørn Iuell i Statkraft til sine egne nettsider.

Smøla vindpark ligger i Smøla kommune i Møre og Romsdal. Kraftverket består av 68 vindturbiner med en samlet kapasitet på 150 MW. Vindparken ligger i et flatt og åpent terreng, 10-40 meter over havet. Gjennomsnittlig årsproduksjon er 356 GWh, tilsvarende normalforbruket til 17 800 norske husstander. Statkraft bruker blant annet erfaring fra Smøla som grunnlag for en sterk satsing på offshore vind, en av de største og mest lovende mulighetene innen fornybar energi i Europa.

Statkraft er bare én av flere parter i fugleforskningen. Energi Norge har gått inn som prosjekteier, og Statoil, Vattenfall, Trønder Energi Kraft, NVE og NINA er med som partnere i prosjektet, som også støttes av Norges Forskningsråd.

I tillegg til eksperimentene med maling vil de samme forsøkene bli gjort med UV-lys. Fuglene kan oppfatte UV-lys i større grad enn mennesker, og montering av UV-lamper på én eller ved vindturbiner kan føre til økt synlighet. Dersom forsøket har en effekt, kan det også være mulig å teste ut UV-reflekterende maling, det vil si maling som er usynlig for det menneskelige øyet, men som for fuglene vil være svært synlig.