Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Planer for Gudvangatunnelen framskyndes ikke

Publisert: 07.08.2013 15:05. Sist endret: 27.11.2013 20:57.

Vegvesenet framskynder ikke oppgraderingsplanene for Gudvangatunnelen, tross ulykken mandag og analyser som konkluderer med økt risiko framover.

  • Politihuset i Oslo må totalrehabiliteres - kan koste tre milliarder kroner

  • Fotballskandalen som må konsekvenser

  • Snart åpnes nytt nullutlipps-laboratorium i Trondheim

  • Økt antall koronalovbrudd i Innlandet

Nettleder

Fotballskandalen som må konsekvenser

Les også:

  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
  • Næringens aktører leverer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Jan Eldegard Hjelle

«Bygningsanatomi og endringsdyktighet»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
  • Vi må tenke nytt om miljø
    Sverre Molvik
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Politihuset i Oslo må totalrehabiliteres - kan koste tre milliarder kroner
  • Fotballskandalen som må konsekvenser
  • Snart åpnes nytt nullutlipps-laboratorium i Trondheim
  • Økt antall koronalovbrudd i Innlandet
  • Veidekke mener flere jenter må velge bygg og anlegg
  • Far og sønn fikk fengselsstraff for ulovlig bygging i strandsonen
  • Anbefaler sidestilte entrepriser på Sjukehuset Nordmøre og Romsdal
  • Innlegg: Takk også til Ola, Kari, Piotr, Inge - og alle dere andre som bygger landet
  • Stormen Frank ødela flere vibrasjonsdempere på Hålogalandsbrua
  • Innstramming av karantenehotellordningen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet

Flere kontrakter

  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
  • WSP Norge utvikler pilotprosjekt for Omsorgsbygg
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

Nesten 70 personer ble sendt til sykehus med røykskader etter at et vogntog tok fyr i den 11 kilometer lange tunnelen i Sogn og Fjordane mandag.

Det er svært høy trafikk i tunnelen på E16 om sommeren, og trafikken på årsbasis vil øke med rundt 37 prosent de neste 20 årene, ifølge en rapport fra HOJ consulting.

Trafikkøkningen i framtida vil ytterligere øke risikoen for ulykker.

Rapporten konkluderer med at behovet for oppgraderinger og betydelige reparasjoner er så stort at risikoen allerede nå er uakseptabel. For framtiden bør det vurderes å bygge en helt ny tunnel.

Statens vegvesen Region Vest opplyser til NTB at ulykken ikke utløser verken de foreslåtte strakstiltakene, som nedsatt hastighet, eller framskynder det pågående planleggingsarbeidet for tunnelen.

– I denne ulykken var ikke farten problemet. Vi har derfor ikke vurdert spørsmålet om nedsatt hastighet nå. Det er et tiltak som skal trygge ferdsel under spesielle forhold, og iverksettes ikke som generelt tiltak, sier fungerende regionveisjef Paal Fosdal i Statens vegvesen Region Vest til NTB.

Risikoanalysen fra april danner grunnlaget for planleggingen av videre oppgradering av Gudvangatunnelen:

– Vi har jobbet lenge med oppgradering av tunneler og forsetter med å utarbeide handlingsprogrammet, som er en detaljering av Nasjonal transportplan. Konklusjonene om hva som skjer med Gudvanga ligger flere måneder fram i tid, sier Fosdal, som heller ikke kan opplyse om hvor langt prosessen er kommet.

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) minner om at sikkerheten i norske tunneler er generelt god og at risikoen for å bli utsatt for en ulykke er mindre i en tunnel enn på resten av veinettet. Samtidig understreker hun behovet for oppgradering:

– I ny transportplan er det avsatt 10 milliarder kroner til å ta igjen forfall på eksisterende veinett. Mye av disse midlene vil gå til å oppruste eksisterende tunneler, sier Arnstad.

Hun henviser til Statens vegvesen når det gjelder hva som må gjøres med Gudvangatunnelen, når det skjer og hva det skal koste:

– Vi har satt av betydelige midler til dette formålet. Hvilke tunneler som skal rustes opp og når kommer vi tilbake til når Statens vegvesen presenterer sitt handlingsprogram senere i år. (©NTB)

Nøkkelord:

Bygg, Anlegg
 

Far og sønn fikk fengselsstraff for ulovlig bygging i strandsonen

 

Politihuset i Oslo må totalrehabiliteres
- kan koste tre milliarder kroner

 

Stormen Frank ødela flere vibrasjonsdempere på Hålogalandsbrua

 

Anbefaler sidestilte entrepriser på Sjukehuset Nordmøre og Romsdal

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen