Trailersjåføren siktet etter tunnelbrannen

Politiet har siktet den polske mannen som kjørte traileren som begynte å brenne i Gudvangatunnelen, for å ha ført et kjøretøy han visste ikke var i forsvarlig stand.

Bakgrunnen for siktelsen er at flere vitner har sett den polske lastebilsjåføren etterfylle kjølevæske på veien mellom Voss og Gudvangen. I tillegg har flere vitner sett røyk etter bilen. Etter et lengre avhør onsdag er mannen siktet for brudd på veitrafikklovens paragraf 13.

Alvorlige tekniske mangler
Politiet mener mannen har kjørt vogntoget inn i tunnelen til tross for alvorlige tekniske mangler. Disse medførte overoppheting og brann i kjøretøyet.

– Dette utgjorde en stor fare for liv og helse for dem som befant seg i tunnelen. At han har etterfylt kjølevæske tyder på at det var noe galt med bilen, og dette har han erkjent i dagens avhør. Han skal ha hatt problemer med kjølingen av bilen fra i alle fall Voss, sier lensmann i Lærdal, Per Thomas Klingenberg til NTB.

Politiet har beslaglagt førerkortet til sjåføren, noe han ikke har samtykket til.

– Mannen syns beslaget av førerkortet er for strengt. Retten vil avgjøre i løpet av tre uker om politiet skal få medhold i fortsatt beslag. Det er en alvorlig siktelse, men slik saken ser ut nå, vil det trolig bare bli gitt bøter, sier han.

Klingenberg ba onsdag også om teknisk bistand fra Kripos, som vil granske det fullstendig utbrente kjøretøyet sammen med de tre fra Statens havarikommisjon.

Ser på brannårsak
Havarikommisjonen avsluttet sine undersøkelser av den utbrente traileren onsdag ettermiddag.

– Det viktigste nå har vært å sikre bilen i samarbeid med politiet så det ikke forsvinner noen spor. Vi vet foreløpig ikke når vi kan si noe om årsaken, sier havariinspektør Martin Visnes til NTB.

Tunnelen har en stigning på 450 meter mot Flåm. Traileren var på vei mot Flåm, og brannen oppsto trolig på venstre side av førerhuset 3,5 kilometer før tunnelutgangen.

– Vi vil se på både stigning, veiforhold, kjøretøy, last og totalvekt. Traileren er så utbrent at vi ikke har noen sikker dokumentasjon verken på kjøretøy eller nasjonalitet. Vi har tatt noen bilder av den, og en side er mer brent. Vi har foreløpig ikke bestemt oss for om vi skal frakte vraket videre til Havarikommisjonen på Lillestrøm, sier Visnes.

Hadde ikke last
Semitraileren består av en toakslet trekkvogn, og treakslet henger på 16,5 meter. Den hadde ikke noe last da den begynte å brenne.

Klingenberg sier til NTB at en brann som oppstår i en lastebil eller trailer, gjerne skyldes en lekkasje i drivstoff- eller oljesystemet som kommer ned på en varm motor.

Fungerende regionveisjef Paal Fosdal i Statens vegvesen region vest sier at de er godt i gang med å få i stand tunnelen.

– Vi driver med renskning, bolting, sprøytebetong og nytt elektrisk anlegg der det er ødelagt. Det er uvisst når ferdig, det er viktig at arbeidet utføres på forsvarlig måte, sier han.

Nødsambandet ble ødelagt
Fosdal sier at det ikke er aktuelt å umiddelbart oppgradere eller innføre noen av de tiltakene som ble anbefalt for tunnelen i en risikoanalyse fra april.

– Det viser seg at det var nødsamband i tunnelen, men det ble ødelagt i brannen. Det brant av, og et stykke sto uten samband. De vil reetablere det som er, og så står tunnelen på programmet for å få overgang til digitalt samband. Det er et viktig veisamband som vi ønsker å få på plass så fort det lar seg gjøre, sier han.