Tunneler forblir uten rømningsvei

Tunnelulykken på Vestlandet har igjen satt søkelyset på tunnelsikkerheten. Nå viser det seg at de ti lengste tunnelene i landet vil forbli uten rømningsveier også i fremtiden.

I en presentasjon VG har onsdag fremgår det at bare to av disse tunnelene er ferdigstilt etter at det kom nytt krav om sikkerhet i 2007, og ingen av dem har rømningsveier.

Innen 1. april 2019 skal det finnes normal belysning, sikkerhetsbelysning og rømningslys i alle disse tunnelene. Det vil koste 7 milliarder kroner, ifølge Statens vegvesen.

– Det er ikke sånn at gamle tunneler automatisk skal ivareta alle nye krav eller rustes opp. Krav om rømningsvei gjelder ikke gamle tunneler, sier direktør Lars Aksnes i veidirektørens styringsstab.

Flere av tunnelene mangler også brønner med ekstra vann.

– Det norske brannvesenet er ikke dimensjonert for å slukke store trailerbranner. En stor trailer med vanlig brennbar last kan ha en brannbelastning på 150 megawatt. En brannbil klarer å slukke en brann på under 50 megawatt, sier brannsjef Ole Bjørn Kaasa i Follo.

Rundt 200 norske tunneler tilfredsstiller ikke EUs nye sikkerhetskrav.

Tunnelsikkerhetsforskriften gjelder for tunneler lenger enn 500 meter på riksveinettet. I Norge finnes det i dag 253 slike tunneler, med en samlet lengde på 524 kilometer.