Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Bygg en ny tunnel

Publisert: 06.08.2013 18:15. Sist endret: 27.11.2013 20:57.

Gudvangatunnelen sto ferdig i 1991, og det er lenge siden den ble gammeldags i forhold til tunnelene som bygges i dag.

Flere nettledere

  • Koronaen utfordrer
    26.02.2021
  • Økt ansvar på kommunene
    25.02.2021
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
    24.02.2021
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
    24.02.2021
  • En klar oppfordring til byggenæringen
    22.02.2021
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
    21.02.2021
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
    19.02.2021
  • Næringens aktører leverer
    17.02.2021
Les flere

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten
  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim
  • Flisekompaniet åpner butikk i Bodø
  • Innlandet skal asfaltere 183 kilometer - slik ligger entreprenørene an i konkurransen om oppdragene
  • Lastebil mistet 800 liter maling i Oslo
  • Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum
  • Aina Sunde Dahl skal lede Multiconsult i sør
  • HENT begyner bygging på milliardprosjektet Aker Tech House
  • Ny riksvei 7-etappe godkjent i Viken
  • Resultater som klinger godt i Brekke & Strand Akustikk
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

HENT begyner bygging på milliardprosjektet Aker Tech House

Flere kontrakter

  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorArve Brekkhus

Den er trang, mørk, har få om ingen snumuligheter, og er i for dårlig teknisk stand. Det er planlagt en større rehabilitering av tunnelen.

Utfordringen her er at det finnes veldig dårlige omkjøringsmuligheter. E16 er stamveien mellom Norges to største byer, og viktig både for gods- og persontrafikken. Å rehabilitere Gudvangatunnelen, som med sine 11,4 kilometer er landets nest lengste tunnel, vil ta måneder og år.

Omkjøringsmulighetene finnes i hovedsak over rv7 Hardangervidda og rv13 over Vikafjell. Dette er ikke gunstige ruter, spesielt ikke for tungtrafikken. Dette er også strekninger som ligger veldig utsatt til vinterstid. Veiene kan være stengt over lengre perioder på grunn av uvær. Da har man virkelig et problem. Det er også mulig å starte opp igjen ferjesambandet fra enten Fodnes, Lærdal eller Kaupanger til Gudvangen. Men denne ferjetruren tar over to timer, og vil bli svært vanskelig å få til i praksis. Trafikkbildet er for omfattende til å ta unna antall kjøretøy over en så lang ferjestrekning.

Den beste løsningen vil sannsynligvis derfor være å bygge en helt ny tunnel, noe også enkelte i Statens vegvesen har antydet.

Dette kan enten være en helt ny og moderne tunnel mellom Flåm og Gudvangen. Denne vil bli en god del lenger enn dagens tunneler, men kan følge en ny trasé. Den vil selvsagt også ha en helt annen utforming enn dagens tunneler på strekningen. Det er også mulig å lage et nytt løp ved siden av den eksisterende Gudvangatunnelen. Hva som er den beste løsninger vil nok kommende utredninger vise. Det er klart at dette vil koste penger. Men samfunnsøkonomisk er det ingen tvil om at en rehabilitering av Gudvangatunnelen, som uansett må tas, vil koste store summer.

Forholdene i Gudvangatunnelen er langt fra enestående. Det norske samfunnet står foran enorme oppgaver med å bringe alle landets tunneler opp til en moderne og trygg nok standard. I Norge finnes det i dag 253 tunneler, med en samlet lengde på 524 kilometer, som trenger en oppgradering i forhold til tunnelforskriften, som er retningsgivende i Statens vegvesens sikkerhetsarbeid innen tunnel. Rundt 200 av disse må rehabiliteres før 1. april 2019, til en kostand av sju milliarder kroner. Siden 2007 er rundt 20 slike tunneler rehabilitert. Det sier seg selv at vi må få et helt annet tempo om målsetningen skal nås.

Den store utfordringen er som alltid penger. Selv med stadig økende fokus på å ta igjen etterslepet innen vedlikehold på veinettet i Norge, er det ikke nok penger i Vegvesenets rammer til å ta det nødvendige løftet.

Ulykken i Gudvangatunnelen vil åpenbart være med på å sette en ny fart i denne debatten og håpet er at dette vil etterfølges av økte midler til tunnelrehabilitering. Dette er nok noe det norske folket vil kreve. Mange som tidligere har vært skeptiske til å kjøre i tunneler har nå fått noe å tenke på. Det gikk etter forholdene bra denne gangen, men det kunne gått langt verre.

Nøkkelord:

Leder
 

Samme entreprenør og byggherre på to alvorlige koronautbrudd i Oslo:
- Vi har tøffe smitteverntiltak

 

Smitteutbrudd ved ny byggeplass i Oslo - 18 bekreftet smittet

 

BNL-sjefen med klare råd etter nytt smitte-utbrudd:
Bransjens omdømme handler om hvordan vi håndterer hver sak

 

HENT begyner bygging på milliardprosjektet Aker Tech House

 

Lastebil mistet
800 liter maling i Oslo

 

Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum

 

Aina Sunde Dahl skal lede Multi-consult i sør

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen